7 juni 2007

Schriftelijke vragen Hetti Willemse inzake islamitische hypotheken.

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

Inleiding
In Het Financiële Dagblad van 3 mei 2007 stond een interessant artikel van mr. Marjorie J. Sinke onder de kop ‘Eigen Huis moslims goed voor Integratie’.
Mevrouw Sinke heeft in het kader van haar master Islam aan de Universiteit van Amsterdam een afstudeerscriptie ‘Islamic Banking and Finance, the Islamic Mortgage of no Interest’ geschreven.
Blijkens het artikel kunnen – zonder wijziging van de Wet op de Inkomstenbelasting (WIB) – die hypotheekvormen worden aangeboden die fiscaal vriendelijk zijn alsook de mogelijkheid bieden dat burgers met een islamitische geloofsovertuiging (zonder schending van de islamitische regels die gebaseerd zijn op het verbod op lenen met rente) een huis kunnen kopen.
Voor de drie hypotheekconstructies geldt dat de geldbedragen die zijn bedoeld als betaling voor de financiering kunnen worden afgetrokken. Mevrouw Sinke concludeert ook dat eigen huisbezit de integratie bevordert.

Amsterdam voert onder meer via de afspraken met de corporaties in Bouwen aan de Stad en via het splitsingsbeleid een actief beleid om eigen woningbezit te bevorderen. Uit onderzoeken, onder meer van de Dienst Wonen, blijkt de behoefte aan koopwoningen ook onder Amsterdammers met een islamitische geloofsovertuiging.

De PvdA-fractie hecht zeer aan een ongedeelde stad en aan mogelijkheden tot toegang op de Amsterdamse koopwoningmarkt, ook voor Amsterdammers met een geloofsovertuiging waarvoor de ‘gevestigde hypotheekvormen’ niet voldoen. Daarbij is het ook belangrijk dat onze eigen Amsterdamse constructies op deze doelgroep worden bezien, zoals de startersleningen die momenteel worden voorbereid of de praktijkervaringen met de Amsterdamse Middenhypotheek. Voorkomen dient te worden dat onze eigen Amsterdamse constructies de doelgroep niet onnodig uitsluiten.

Op grond van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de Gemeenteraad heeft ondergetekende de eer, namens de fractie van de PvdA, de volgende schriftelijke vragen te stellen:

1. Heeft het college kennis genomen van het artikel in Het Financiële Dagblad van 3 mei 2007?
2. Is het college het met vragenstelster eens dat de geboden hypotheekconstructies interessant zijn en mogelijkheden bieden om de Amsterdamse koopwoningenmarkt ook voor mensen met een islamitische geloofsovertuiging meer bereikbaar te maken? Zo nee, kan het college dit nader toelichten?
3. Heeft het college cijfers over het aantal Amsterdammers met een islamitische geloofsovertuiging waarvoor de huidige ‘gevestigde’ hypotheken een belemmering vormen om een huis te kopen? Zo ja, kunt u deze verschaffen, toelichten en specificeren naar bijvoorbeeld leeftijd, inkomen?
4. Hoe pakken onze eigen (beoogde) constructies als de Amsterdamse Middensegment Hypotheek en de startersleningen uit voor deze doelgroep? Sluit b.v. de starterslening de doelgroep uit? Welke praktijkervaringen zijn er op dit gebied met de Amsterdamse Middenhypotheek?
5. Is het college bereid zelf actief bijvoorbeeld bij het Rijk en/of bij de banken (Amsterdam is niet voor niets het financiële centrum van Nederland) te bevorderen dat deze hypotheekvormen snel worden aangeboden? Ziet het college een taak voor de gemeente om zelf specifiek beleid hierop te voeren? Zo ja, waar denkt het college dan aan? Zo nee, waarom niet?

Het lid van de Gemeenteraad,

H.J.Th. Willemse