5 maart 2010

Scholierendebat in OSB

De eerste vraag ging over wonen in Zuidoost. De laatste tijd zijn meerendeel duurdere woningen gebouwd. Denkt de politiek ook aan studenten- en jongerenhuisvesting? “Wij bouwen voor de toekomst”, aldus Marcel,”De 1e generatie heeft moeilijkheden met aansluiting met de maatschappij gehad. De 2e en 3e generatie verloopt veel beter, door beter onderwijs en ontwikkeling in werk en daardoor ook betere inkomens.’
Marcel wees de scholieren vervolgens op de plannen van de PvdA om Amstel III om te vormen tot bruisend studentengebied. Met betaalbare huisvesting voor studenten en jongeren, kunst en cultuur en sociale voorzieningen. Marcel: ‘Dus ja, wij denken ook aan de jongeren.’
Een pittige discussie ontstond toen het onderwerp ‘preventief fouilleren’ aan de orde kwam. Opvallend was dat het merendeel van de scholieren zich voor preventief fouilleren uitsprak. Grenzenverleggen hoort bij jongeren. De consequenties van wangedrag moeten voor hen heel duidelijk zijn en ook nageleefd worden. ‘Sommige hebben baat bij het houden van de situatie in Zuidoost zoals het is,’ aldus een scholiere en kwam in een heftige discussie met Robert Coblijn van Bijlmer Style. “Ik heb prima geleefd in de Bijlmer. Als je iets wilt, kan je het bereiken ongeacht de omstandigheden.” Imago van de Bijlmer kwam hierdoor ter sprake. “Een slecht imago kan hardnekkig zijn. Zuidoost is al zoveel verbeterd ten opzichte van de jaren ’80. Daar is hard aan gewerkt. Veel mensen zijn in Zuidoost actief en samen kunnen we laten zien hoe fijn het in Zuidoost is. Een goed zelfbeeld is daarbij essentieel,” aldus Marcel.

Door de politiek naar de scholieren halen wil het Stadsdeel politiek bewustzijn bij de jongeren stimuleren. Daarbij is het voor de politiek belangrijk te weten hoe jongeren over politiek denken en welke thema’s hen bezighouden.