29 juni 2007

Ruud Koole over Zuidoost: 'Dit kan echt niet.'

PvdA zal optreden in Zuidoost. Nadat hij een nachtje over de twee rapporten (van de Rekenkamer en van Bureau Integriteit) heeft kunnen nadenken, komt hij met felle kritiek. Hij noemt het ‘vollledig onacceptabel’ dat PvdA-raadsleden in Amsterdam- Zuidoost zich schuldig hebben gemaakt aan belangenverstrengeling, waarbij ze ook persoonlijk voordeel hadden.

Uit Het Parool: ”Dit kan absoluut niet,” aldus Koole. Het partijbestuur gaat zich beraden op ‘nadere stappen’ tegen de politici. Die stappen kunnen uiteenlopen van een berisping tot het terugroepen van een gekozen vertegenwoordiger, tot in het uiterste geval royement.

Het rapport van de Amsterdamse Rekenkamer dient daarbij als uitgangspunt. Wel krijgen de betrokkenen nog een kans hun verhaal toe te lichten.

Lodewijk Asscher, partijleider in Amsterdam, sprak ook zijn ongeloof uit. Hij verwacht dat er een ‘zelfreinigend vermogen’ zit binnen de PvdA Zuidoost. ‘Dit kan gewoon niet.’ Als de PvdA’ers in het stadsdeel het niet oplossen, verwacht hij dat het partijbestuur met maatregelen komt. Asscher deed deze uitspraken op AT5.

Eerder kwam Lourens Burgers met een persbericht over de situatie in stadsdeel Zuidoost. Daarin schrijft hij dat hij de aanbevelingen uit het rapport serieus neemt. ‘De eerste stap, de situatie onder ogen zien, wordt nu afgerond. Met de tweede, lering trekken, zijn we begonnen. De derde, zelf maatregelen nemen, zal de komende tijd worden geagendeerd.’ Echte urgentie en verontwaardiging klinken in zijn woorden niet door. Woorden als ’trots’ passen hier niet. Natuurlijk is het goed als het stadsdeel zelf om een onderzoek vraagt, maar als die conclusies negatief zijn, slik die bittere pil dan.

Hieronder alle rapporten en krantenartikelen over de ‘subsidiezaak’ van Zuidoost.

• Klik hier voor het rapport van de Rekenkamer
  • Klik hier voor het artikel in Het Parool van vrijdag
  • Klik hier voor het artikel in De Volkskrant van vrijdag: ‘Raadsleden Amsterdam dienden ook eigenbelang.’
  • Klik hier voor de analyse van John Wanders in De Volkskrant: ‘Bos’ waarschuwing was zo gek nog niet.’