11 maart 2011

Rommelig proces rondom achterstallig onderhoud ICT

Deze week legde Arco Verburg aan wethouder Wiebes uit waarom hij niet tevreden is met de gang van zaken rondom het wegwerken van het achterstallig onderhoud ict. Vorig jaar werd de raad geconfronteerd met een flinke overschrijding op dat dossier, maar de raad werd erg laat geïnformeerd en met erg weinig goede achtergrondinformatie. De wethouder gaf aan het niet nog eens zo te willen doen en beloofde beterschap.

Gedurende 2010 werd het in de organisatie langzaamaan duidelijk dat het achterstallig onderhoud op ict gebied groter was dan gedacht en dat er een overschrijding van het budget had plaatsgevonden. De wethouder had de raad daar toen, in maart 2010, wel over geïnformeerd, maar zeer summier en zonder een bedrag te noemen.

Bij de actualisatie van de begroting na de zomer werd financieel weliswaar een oplossing (22,3 miljoen) gevonden, maar die oplossing kregen de raadsleden pas onder ogen toen de begroting 2011 gepresenteerd werd. Toen was een groot deel van het bedrag overigens ook al uitgegeven. Arco Verburg: "Onze hoofdvraag is: wanneer was bekend wat de kosten zouden zijn en hoe heeft het College vervolgens de raad ingelicht?"

Wethouder Wiebes gaf woensdag aan dat hij samen wil optrekken met de raad door goede informatievoorziening. Hij gaf aan dat het traject rondom achterstallig onderhoud beter had gekund. Er zijn in de organisatie fouten gemaakt rond het achterstallig onderhoud. De mensen die daarmee aan de slag gingen hadden van te voren kunnen weten dat het beschikbare budget overschreden zou worden, maar trokken niet op tijd aan de bel.

Toen de wethouder in augustus geïnformeerd werd over het overschrijden van het budget werd hij voor het eerst geconfronteerd met de hoogte daarvan: 22,3 mln. Het achterstallig onderhoud is vervolgens inhoudelijk tot een apart spoor binnen het Uitvoeringsplan: Eén ICT voor één Amsterdam gemaakt, wat de raadsleden in het najaar onder ogen kregen, maar wat niet is goedgekeurd. Het besluit over de 22,3 miljoen kregen de raadsleden inderdaad pas relatief laat te weten. In de geest van de samenwerking met de raad, was het zorgvuldiger geweest om de raad eerder te informeren, aldus de wethouder.

Goed en terecht dat de wethouder beloofd heeft de raad zorgvuldiger te informeren vindt Arco Verburg. Het mag niet meer gebeuren dat ambtenaren geld uitgeven zonder dat er een goed afgewogen politiek besluit is genomen. Daarom is goede informatie cruciaal.