26 januari 2007

Reutens Raadsverslag van 24 januari

PvdA in de gemeenteraad op 24 januari 2007

Raadsverslag nr.45 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Mondelinge vragen
Ongeregeldheden HMH: Op een evenement met jongeren in de Heineken Music Hall kwamen eerder deze week zoveel mensen af dat er relletjes ontstonden met onder meer jongeren die niet naar binnen konden. PvdA-raadslid Yman Machrach stelde vragen aan het college naar aanleiding van berichten in de krant over zowel het optreden van de politie als over de toedracht van de ongeregeldheden. Machrach vroeg met name aandacht voor het in de toekomst voorkomen van te grote toestroom van jongeren bij dit soort evenementen. ‘Soms moet je misschien met aanmelding werken en beter inschatten hoe populair evenementen zijn’, aldus Machrach. De burgemeester ging in op het politieoptreden en zegde toe de kritiek en klachten over de toon en het optreden uiteraard zeer serieus te nemen. Aboutaleb voegde daaraan toe dat hij wat de omstandigheden ook zijn geweest wel vindt dat als veiligheidsfunctionarissen zeggen dat er om veiligheidsredenen niemand meer naar binnen kan je die aanwijzingen ook moet opvolgen en gewoon naar huis moet gaan.

GGD en koeltorens: PvdA-raadslid Peggy Burke stelde vragen over een rapport van de Inspectie voor de Volksgezondheid naar aanleiding van legionella in koeltorens. Vorig jaar was er een legionella uitbraak in Amsterdam door een koeltoren. Daar is toen door de Amsterdamse GGD goed op gereageerd, maar wel is onder meer door de Inspectie vastgesteld dat een geactualiseerde inventarisatie van koeltorens ontbreekt en het toezicht niet voldoende is. De lijst die er nu is maakte de GGD ook omdat er niks lag. Burke vroeg het college wanneer die inventarisatie van risicoplekken geactualiseerd wordt en hoe het toezicht verbeterd gaat worden. Wethouder Vos zegde toe spoedig met het Rijk te gaan overleggen over verbetering van het toezicht en de actualisatie van de inventarisatie, omdat dit onder de Arbo-wetgeving valt en dus onder de Arbeidsinspectie.

Brandweer: Op vragen uit de raad ontkende de burgemeester dat de gemeente niet zou willen praten over het overgaan tot een 48-urige werkweek. Op dit moment is de werkweek afwijkend van andere sectoren 56 uur. Duidelijk is dat er meer mensen nodig zijn als er wordt overgegaan tot een kortere werkweek. Er wordt ook al gewerkt aan de opleiding van nieuwe mensen. Burgemeester Cohen meldde ook dat het probleem van de betaling – Moet je dan voor 48 uur evenveel krijgen als nu voor 56 uur? – nog niet is opgelost. ‘We wachten een procedure bij een andere korps hierover af, maar de gemeente is het op dat punt niet eens met de vakbonden en de OR’.

Zuidasonderneming
Aan de orde was het principebesluit om het ondergronds brengen van de wegen en rails in de Zuidas door een NV, de Zuidasonderneming, te laten uitvoeren. Voordat er daadwerkelijk een onderneming van start gaat moet er de komende maanden echter nog heel veel gebeuren en zal er nog vaak gesproken worden in de gemeenteraad over het project. Zo moet onder meer een Prospectus worden opgesteld, door Stad en Rijk samen, op basis waarvan grote financiële concerns een aandeel in de nieuwe onderneming kunnen nemen na onderlinge concurrentie op een soort veiling.

PvdA-raadslid Thijs Reuten maakte duidelijk dat de PvdA geen publiek private samenwerking wil die dat uiteindelijk niet is, zoals bijvoorbeeld de Betuwelijn. ‘Echt weten door concurrentie om een aandeel in de onderneming, of de markt het project haalbaar en aantrekkelijk vindt, achten wij van groot belang’, zei hij. ‘Als de markt het uiteindelijk niet ziet zitten gaan we er dus niet als overheid toch mee door, zoals bij de Betuwelijn is gebeurd. Dat is de markttoets en daar hechten wij aan, omdat de constructie nu juist een enorme afname van het risico voor Amsterdam moet betekenen’. Amsterdam zal net als het Rijk een aandeel van maximaal 20% in de Zuidasonderneming hebben en dus ook maar 20% van het risico dragen. Een PvdA-motie die uitspreekt dat de gemeente er bij onvoldoende vertrouwen van de markt in het project niet mee doorgaat werd met algemene stemmen aangenomen.

Ook deed de PvdA een voorstel voor het behouden van de kennis van belangenorganisaties en georganiseerde bewoners en omwonenden die zich de afgelopen jaren intensief met Zuidas bezighielden. ‘Belangrijk voor het draagvlak, maar ook voor de onderneming omdat goede contacten met maatschappelijke organisaties een hoop nuttige informatie kunnen opleveren’, aldus Reuten.

Tenslotte werd er nog uitgebreid gediscussieerd over een motie van de SP die nu al opriep tot een op het eerste gezicht nogal omvangrijk onderzoek van de Rekenkamer naar een stuk wat de gemeenteraad nog niet kent, namelijk de definitieve versie van de eerdergenoemde Prospectus. De PvdA maakte in het debat onomwonden duidelijk bij onzekerheid over de nog te ontvangen Prospectus zeker niet te zullen aarzelen om aanvullende adviezen in te winnen. ‘Maar omvang en het doel van onderzoek nu zijn absoluut niet duidelijk en we zouden als gemeenteraad om te beginnen de definitieve Prospectus zelf eens kunnen bekijken en bespreken alvorens conclusies te trekken’, zei de PvdA-woordvoerder. ‘Er spreekt wel heel weinig vertrouwen uit om al om een onderzoek te vragen terwijl het stuk er nog niet eens ligt’. Overigens is de Rekenkamer onafhankelijk en kan die altijd zelf besluiten, al dan niet op verzoek, om een bepaald proces of beleidsdossier te volgen.

Zeeburgereiland
De ontwikkeling van het Zeeburgereiland komt nu de rioolzuivering definitief is vertrokken in een stroomversnelling. De ontwikkeling van dit eiland tussen het Oostelijk Havengebeid en IJburg in, tot een eiland met zo’n 5000 woningen en voorzieningen, is belangrijk voor de woningbouw en voor het verbinden van IJburg met de rest van de stad. Op een knooppunt van wegen en OV-infrastructuur is het bovendien een heel goed bereikbare plek waar mogelijkheden zijn voor meer grootschalige voorzieningen en bijvoorbeeld een succesvol park en ride terrein. In het debat over het plan werd geruime tijd gesproken over parkeren rond de geplande sportvoorzieningen. Uiteindelijk kreeg de gemeenteraad de toezegging dat het college mede naar aanleiding van de wensen van stadsdeel Zeeburg op dit punt, zeer serieus zal kijken naar de parkeerdruk die deze sportterreinen geven en naar de mogelijkheden om parkeervoorzieningen beter op elkaar af te stemmen door onder meer dubbelgebruik.

Amstelkwartier
Dit eerste deel van de transformatie van het Overamstel terrein (tussen de Omval en de Utrechtsebrug) kon op veel steun rekenen van de gemeenteraad. De verandering van vooral bedrijventerrein naar een behoorlijk dicht bebouwde gemengd gebied met veel woningen is ingezet in 2003 bij de vaststelling van het Structuurplan op initiatief van de PvdA-fractie. Woordvoerder ruimtelijke ordening Michiel Mulder diende bij dit plan namens de PvdA met succes een amendement in om een te laag percentage aanpasbaar te bouwen woningen te corrigeren. Hij zei ook graag te zien dat in een volgend deelplan in dit gebied – in het voorliggende deelgebied is te weinig ruimte – serieus gekeken wordt naar de mogelijkheid van vestiging van een Akropolis. Dat is een concept waarbij zowel gewone woningen als woningen voor mensen die zorg nodig hebben door elkaar in een groot complex worden gebouwd en waarbij veel voorzieningen gezamenlijk worden gebruikt. Dit concept is een groot succes, onder meer in Rotterdam, vooral ook omdat mensen er graag werken en wonen.
Bestuursakkoord Stad – Stadsdelen
In de gemeenteraad werd veel tijd besteed aan een discussie over het bestuursakkoord. Niet zozeer aan de inhoudelijke prioriteiten die het college en de stadsdeelbestuurders zijn overeengekomen, maar aan allerlei meer procedurele en van het bestuurlijk stelsel afgele
ide discussiepunten. Het debat spitste zich uiteindelijk toe op de openbaarheid van de portefeuillehoudersoverleggen in nieuwe vorm end e eventuele consequenties van die nieuwe vorm voor de bevoegdheden van de deelraden. Fractievoorzitter Manon van der Garde ging in haar bijdrage vooral in op de goede relatie die in het akkoord – inhoudelijk – is gelegd tussen de prioriteiten en het programakkoord. Uiteindelijk stemde de gemeenteraad in met het bestuursakkoord en werd met een motie afgesproken in de commissie AZ de geheimhouding in de portefeuillehoudersoverleggen opnieuw aan de orde te stellen.

Blowverbod
Manon van der Garde riep in herinnering dat de PvdA een jaar geleden kritisch was over het blowverbod, ‘maar de door ons gevraagde evaluatie van de proef met het blowverbod – in en op verzoek van De Baarsjes – is positief. Dat is voor ons reden om mogelijk te maken dat dit op meer plekken waar veel overlast is, in combinatie met andere maatregelen en bij voorkeur nadat andere middelen zijn uitgeput, kan worden ingevoerd’. De nieuwe gebieden die de burgemeester in overleg met politie en stadsdeelvoorzitter kan aanwijzen moeten nog wel achteraf aan de raad worden voorgelegd. Het voorstel werd door een ruime meerderheid van CDA, VVD en PvdA gesteund. GroenLinks maakte het debat opvallend scherp door het tot verbazing van velen ‘verwerpelijk’ en ‘kinderintimidatie’ te noemen dat 15-16 jarige jongeren die op straat blowen worden aangesproken en dat politie en handhavers van het blowverbod tegen overlast bij de coffeeshops ook naar de ouders van deze jongeren gaan.

Actualiteit verwarmde terrassen
Fractievoorzitter Manon van der Garde diende een voorstel in om tot een 1-jarige proef te komen waarbij in een deel van de stad ontheffing kan worden verleend voor verwarming van winterterrassen. Nu mag de horeca in de zomer in Amsterdam wel een terras verwarmen, maar dat mag niet in de wintermaanden van november tot maart. ‘Het maakt Amsterdam een stuk aantrekkelijker al dat wel mag’, betoogde Van der Garde. De burgemeester zegde toe dat hij een voorstel zal doen hoe de pilot waar een meerderheid van de gemeenteraad om vroeg uitgevoerd kan worden.