6 september 2006

Reacties op het verkiezingsprogramma

Tjeerd Herrema, Wethouder Volkshuisvesting, Verkeer en Vervoer: Een inspirerend en moedig programma met het hart op de goede plek. Bescherming huren en investeren in wijken van grote steden spreekt me aan in tegenstelling het kille koude vvd programma. Minpunt is dat de mooie woorden over het openbaar vervoer niet in geld wordt vertaald zoals bij groenlinks. Voor beter openbaar vervoer is de komende jaren veel geld nodig.

Manon van der Garde, fractievoorzitter: Het is een programma met ambitie. Met veel aandacht voor werk, onderwijs en zorg. We kunnen trots zijn dat de PvdA ‘kinderen eerst’ nu ook landelijk overneemt. Het programma ademt een sfeer uit van ‘schouders eronder’ en solidariteit en dat spreekt mij erg aan. Voor Amsterdam is dit een programma waar we iets mee kunnen. Een stem voor de PvdA in Den Haag zorgt voor een nog beter Amsterdam.

Bouwe Olij, raadslid van de PvdA: Eerste impressie: Goed dat vastgehouden is aan AOW-plan. Prima dat begin gemaakt wordt met beperking hypotheekrenteaftrek voor de hoogste inkomens. Goed en terecht dat gekozen wordt voor de door de raad gekozen burgemeester en niet voor de direct gekozen burgemeester. Top dat ’geen privatisering Schiphol’ ook weer in dit landelijk program staat.
Belangrijk punt: De keuze voor vergaande decentralisatie en opschonen bestuurslagen. Vraag mij wel af wie al die taken van de waterschappen dan gaat doen. Zou mooi zijn als dit decentralisatiedenken ook in Amsterdam wordt doorgezet en de positie van de stadsdelen wordt versterkt in plaats van aangetast. STOP DEKKER! De PvdA houdt woord en verzet zich tegen de huurliberalisatie.
Gemist: Direct 1% van het BBP voor ontwikkelingssamenwerking.

Hetti Willemse, raadslid: Ik vind het een toekomstgericht, evenwichtig programma. Gelukkig geen zeur-of klaagprogramma. Het programma biedt elke burger, onderneming en maatschappelijke organisatie kans op ontwikkeling en vernieuwing. In het programma zit veel elan en biedt kansen en mogelijkheden voor jong, middelbaar en oud. We leggen een goed basisniveau neer voor iedereen die het niet op eigen kracht kan doen. De welvaartvaste AOW terug is echt in de traditie van de PvdA. En de gratis kinderopvang en gratis openbaar vervoer in de daluren voor ouderen, jongeren en gehandicapten zijn echt punten om de emancipatie, de participatie en het empowerment van mensen te vergroten. Ook de zorg paragraaf spreekt mij zeer aan. De grote aandacht voor de echt zorgafhankelijke ouderen in de verpleeghuizen is echt goed. Daar moet een deltaplan direct voor ingaan. Het programma biedt ook veel mogelijkheden voor ondernemers en vooral voor het midden en kleinbedrijf, waar wel 80 % van de beroepsbevolking in werkt.
Mijn dochter van 15 was mee naar de bijeenkomst waarop het programma werd gepresenteerd en zij zei na afloop wat ze tenminste begreep wat Wouter Bos zei. Hij praatte in gewone mensen taal. Haar sprak vooral aan zijn woorden over respect voor elkaar aan. Dat je zelf ook investeert in je buren en mensen om je heen.
Het programma biedt Nederland volop kansen zowel nationaal als internationaal om de voorhoede positie van ondernemend, leuk, tolerant, intelligent, inspiratief en creatief land weer helemaal te gaan innemen.