16 april 2007

Radicalisering aanpakken op plaatselijk niveau

Tijdens een besloten bijeenkomst in een theehuis op het August Allebéplein praatte de minister over radicalisering onder moslimjongeren met lokale politici, jongerenwerkers en vertegenwoordigers van scholen en moskeeën.

Concrete toezeggingen deed ze niet tijdens het gesprek. ",Ik gebruik het als voeding voor een voorstel vanuit Binnenlandse Zaken om iets aan radicalisering te doen.” Vorige maand maakte Ter Horst al bekend een actieplan op te stellen en daar miljoenen voor uit te trekken.

Slotervaart kwam onlangs met een dergelijk programma om te voorkomen dat moslimjongeren steeds extremer worden. Zo krijgen leraren cursussen over hoe ze de radicalisering van leerlingen kunnen herkennen. Voor ouders is er ondersteuning bij de opvoeding, aangezien veel vaders en moeders er niet in slagen hun kinderen goed te begeleiden. "Het stadsdeel pikt het heel goed op”, aldus Ter Horst.

Stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch lichtte toe dat Slotervaart vorderingen boekt. "Het probleem is bespreekbaar geworden in moskeeën en onder ouders.” Maar volgens hem is er nog een lange weg te gaan. De bestuurder zei het dan ook "belangrijk” te vinden dat de minister op bezoek kwam. "Ze heeft toegezegd ons te steunen. Het is van belang dat je nationaal bezig bent.”

Ter Horst maakte verder een wandeling door de buurt. Ze bezocht onder meer een centrum waar Marokkaanse ouderen hulp kunnen krijgen bij het invullen van formulieren en tips over het opvoeden van kinderen. Initiatiefnemer Mohamed Mallaouch vond het goed dat de politica op visite kwam. "Als je problemen in een wijk wilt oplossen, moet je dat niet vanuit een kantoor doen.”