18 november 2010

Raad akkoord met incidentele subsidie AT5

De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met een incidentele subsidie van 750.000 euro voor AT5. Het verlies van de zender over dit jaar kan daarmee worden gecompenseerd. Raadslid Marjolein Moorman voerde namens de PvdA het woord. Lees hier haar inbreng.

De Partij van de Arbeid zou AT5 willen behouden. Een kritische, lokale nieuwszender vinden wij van groot belang voor de stad en haar lokale democratie. Veel Amsterdammers kijken naar AT5 en gebruiken het als primaire nieuwsbron voor Amsterdams nieuws. Naast de nieuwsvoorziening zorgt een lokale nieuwszender voor sociale cohesie: voor verbindingen tussen Amsterdammers en betrokkenheid bij wat er gebeurt in de stad. Voor nieuwkomers is AT5 een venster dat je introduceert in de stad, waardoor je op de hoogte raakt van je nieuwe leefomgeving en je thuis voelt. En dat allemaal dwars door etnische, economische en sociale lagen heen. U begrijpt dat wij dit alles van essentieel belang vinden, in goede tijden, maar eigenlijk zelf nog belangrijker in minder goede tijden.

Voorzitter, op de agenda staan een hoop stukken die hier besproken zouden moeten worden, maar in de commissie hebben we besloten om het hier vandaag alleen te hebben over de incidentele subsidie van €750.000 aan AT5 dit jaar. Dit bedrag is nodig om het tekort dat bij AT5 is ontstaan over 2010 op te lossen. Een tekort dat is ontstaan door de mislukte fusie met RTV-NH en tegenvallende inkomsten uit producties en reclame. De PvdA is akkoord met de toekenning van deze incidentele subsidie om zo AT5 de mogelijkheid te geven dit jaar goed af te sluiten en haar personeel te betalen. Wij willen voorkomen dat het scherm nu op zwart gaat en er helemaal niets meer te kiezen valt voor de toekomst van AT5.

Omdat de toekomst van AT5 ons aan het hart gaat, moeten we ook kritisch naar die toekomst durven kijken. Het moment van de waarheid breekt nu echt aan voor onze lokale nieuwszender. De brief van de wethouder van 3 november is wat dat betreft klip en klaar. In het programakkoord hebben we een prioriteit van 5 miljoen opgenomen voor AT5 voor de komende vier jaar. Dat betekent dat de gemeentelijke subsidie voor AT5 vanaf 2012 kleiner zal zijn dan AT5 tot nu toe gewend is. Het roer moet om bij AT5 en de noodzaak daarvan moet ook goed doordringen bij de zender. In dat licht riep de brief van Melle Daamen in het Parool gisteren wel verwondering bij mij op. Daamen schrijft daarin dat het zonder robuuste, structurele financiele steun van de overheid niet gaat lukken. Die steun kan Amsterdam dus maar heel beperkt geven in de toekomst en die boodschap zou nu toch inmiddels wel overgekomen moeten zijn bij AT5.

De hoorzitting die wij volgende week hebben moet hier opheldering over geven. Meer in het algemeen hopen we dat de hoorzitting ons antwoorden geeft over hoe het nu verder moet met AT5 in de toekomst. Is een fusie met RTVNH nog mogelijk? Zijn er andere partijen waar structureel mee kan worden samengewerkt? Zou AT5 ook standalone verder kunnen met een beperkter budget? De hoorzitting dient dus om als raad een duidelijker beeld te krijgen van de toekomst van AT5 binnen het krappere financiële kader. Zodat wij een goed afgewogen standpunt kunnen innemen over de gevraagde investeringen voor het komende jaar.