19 december 2007

PvdA Zuidoost: Geen terugroeping politici

Het landelijk partijbestuur van de PvdA heeft besloten geen terugroepingprocedure tegen de drie raadsleden André Bohla, Mala Eckhardt-Angna en Egbert Doest in te stellen. De drie raadsleden kunnen dan ook weer actief gaan deelnemen in de PvdA-fractie van Amsterdam Zuidoost.

In juni 2007 verscheen een rapport van de Amsterdamse Rekenkamer dat vier raadsleden, waaronder drie PvdA-ers persoonlijk voordeel zouden hebben gehad bij hun functie als raadslid. Op 24 augustus 2007 is een tweede rapport uitgebracht van Bureau Integriteit Nederlandse Gemeente (BING), dat specifiek onderzoek heeft gedaan naar de drie fractieleden in het kader van integriteit. Dit rapport wees uit dat van persoonlijke verrijking of persoonlijk voordeel geen sprake is geweest.

Het landelijk partijbestuur van de PvdA heeft na het verschijnen van het BING rapport een Commissie van Goede Diensten, o.l.v. Dick Dolman, gevraagd haar te adviseren over een zogenoemde terugroepingsprocedure. De commissie van goede diensten heeft alle feiten beoordeeld in de maatschappelijke en politiek/bestuurlijke context van het lokaal bestuur, zowel landelijk als specifiek in Amsterdam Zuidoost. Naar de mening van de commissie is het meewegen van die maatschappelijke en politiek/bestuurlijke context, zoals ook het BING rapport stelt, van groot belang bij het beoordelen van de toerekenbaarheid.
De commissie komt, ook na nader onderzoek waaronder o.a. een accountantsonderzoek, tot de conclusie dat van persoonlijke voordeel geen sprake is geweest. Het landelijk PvdA bestuur heeft dan ook besloten geen terugroepingsactie in te stellen.

De opstelling van de drie betrokkenen is echter niet foutloos geweest. Dit heeft betrekking op het in enkele gevallen deelnemen aan besluitvorming en/of het niet melden van nevenfuncties rondom organisaties waar een subsidierelatie mee bestaat. De Commissie is echter van mening dat dit hen niet dusdanig kan worden toegerekend dat terugroeping uit hun vertegenwoordigende functie geboden is. De commissie constateert verder dat door de ontstane commotie de drie betrokkenen ten onrechte in een ongunstig daglicht zijn gesteld.

Het partijbestuur heeft vernomen dat de partijgenoten Bhola, Doest en Eckhart-Angna vanaf heden weer welkom zijn in de PvdA-fractie in Amsterdam Zuidoost.