11 juni 2009

PvdA wil huisjes brugwachters graag behouden

Er moet snel een bestemming worden gezocht voor de brugwachtershuisjes die leegkomen. Het gaat om karakteristieke en soms zelfs monumentale bouwwerken.

Dat stellen PvdA-gemeenteraadsleden Hetti Willemse en Sabina Gazic. Aanleiding is het besluit van het college de bruggen over de grachten en kanalen voortaan via een afstandsbediening te regelen.

De meeste nog overgebleven brugwachters worden dan overbodig. Willemse en Gazic maken zich zorgen, zolang er geen plan is voor de huisjes: ”Als die leeg komen te staan, kunnen ze snel verloederen. Het gevaar bestaat dat stadsdelen uiteindelijk besluiten ze af te breken. Dat vinden we jammer.”

”Het gaat vaak om mooie gebouwtjes, die passen bij de bouwstijl van de bruggen. Soms gaat het om monumentale bouwwerken of toekomstige monumenten. Als die worden afgebroken, krijgen omwonenden later vaak spijt. Denk maar aan het portiershuisje van het Olympisch Stadion, dat na buurtacties van de sloop werd gered. ”

Willemse en Gazic stellen in een vandaag ingediende motie voor dat snel een inventarisatie wordt gemaakt van de brugwachtershuisjes die leeg komen te staan. Daarbij moeten ook de waarde van de hokjes en de bouwkundige staat worden betrokken. Verder zou een plan gemaakt moeten worden wat er met de huisjes moet gebeuren. Moeten ze afgesloten worden en functioneren als straatmeubilair? Kunnen ze nog een andere functie hebben?

Een antwoord op deze vragen heeft Willemse zelf nog niet. Daarom stelt zij tevens voor onder alle Amsterdammers een prijsvraag uit te schrijven, om suggesties te verzamelen welke andere functies de gebouwtjes nog kunnen krijgen.

Willemse en Gazic wijzen er op dat het behoud van de gebouwtjes past in het streven Amsterdam als waterstad te profileren.

Eerder schreven ze een nota met suggesties over hoe Amsterdam het water in en om de stad kan gebruiken.

Hieronder de motie die de raadsleden indienden en een ingezonden reactie van een Parool lezer op 13 juni