10 juli 2009

PvdA wil grip op taximarkt

Tijdens een extra ingelaste commissievergadering spraken alle partijen hun afschuw uit over het vreselijke incident dat leidde tot dood van Rob Sitek op het Leidseplein afgelopen zondagochtend. De partijen waren eensgezind over het feit dat dit onaanvaardbaar is in Amsterdam. Alle partijen pleiten voor verscherpte maatregelen en steunden de voorstellen daartoe van wethouder Hans Gerson en burgemeester Cohen.

In zijn bijdrage wees Frank de Wolf erop dat de liberalisering van de taximarkt in 2000 geen verbetering heeft gebracht. ‘In tegendeel. Door intimiderend groepsgedrag in combinatie met een niet goed geregelde en onvoldoende uitgevoerde controle bestaat er een wildwest situatie. Klanten zijn de dupe en worden geregeld afgepoeierd, belogen en bedrogen.’

In de raad is er meermalen aandacht besteed aan de problemen met de Amsterdamse taximarkt. De raad, maar ook het College en de politie, hebben herhaaldelijk verzocht om haast te maken met een nieuwe taxiwet. Met die taxiwet zou Amsterdam meer grip krijgen op de taximarkt en die structureel kunnen verbeteren.

De Wolf: ‘In Amsterdam gebruiken we een lappendeken aan wettelijke bepalingen en regels voor parkeren gebruik van de trambaan, de openbare orde tot en met verkeersovertredingen om toezichthouders, politie, inspectie verkeer- en waterstaat en openbaar ministerie in staat te stellen de taxisituatie een beetje te beheersen. Het afstemmen op elkaar van al deze instanties vereist duidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor de handhaving en coördinatie.’

Verkeerswoordvoerder Myriam Bergervoet gaf eerder al te kennen blij te zijn met de door het College getroffen maatregelen. Zo zal er versneld cameratoezicht worden ingevoerd, is er versneld een noodverordening en gebiedsverbod uitgevaardigd, zullen er extra toezichthouders worden aangewezen en zullen er extra controles plaats vinden.

De PvdA vroeg het College of zij bereid is het extra toezicht uit te breiden en verdere maatregelen, vergelijkbaar met die voor het Centraal Station, voor het Leidseplein te treffen. Verder werd er bij het College op aangedrongen om bij de staatssecretaris na te gaan of het mogelijk is om de vergunningverlening tijdelijk over te brengen naar de gemeente. Tenslotte wil de PvdA dat de burgemeester er in de driehoek met politie en justitie op aandringt onderzoek te doen naar schimmige pachtconstructies met taxivergunningen en het witwassen van drugsgeld.

De kwaliteit van de Amsterdamse taxi is volgens de PvdA het centrale punt. ‘In de vergunning moeten kwaliteitseisen gesteld worden aan taxichauffeur en taxibedrijf, eisen aan de herkenbaarheid van een auto als straattaxi, aan de kwaliteit en veiligheid van de auto en eisen aan de transparantie van de bestemming, de route en de kosten van een taxirit. De vergunning, de kwaliteitseisen en de controle daarop moeten worden ondergebracht bij de lokale overheid. Alleen op die manier kunnen Amsterdamse taxi’s weer een visitekaartje worden voor Amsterdam,’ aldus De Wolf.