24 november 2008

PvdA wil fonds voor huuroverbrugging ouderen

De PvdA heeft in het kader van de begroting 2009 een voorstel ingediend voor een fonds voor huuroverbrugging bij verplichte verhuizing van ouderen.

Veel ouderen krijgen bij sloop/nieuwbouwprojecten de kans naar een zorgwoning te verhuizen, maar die is vaak duurder dan de oude woning, ondanks de huurtoeslag. Het fonds voorziet in dekking van dat gat, wat vaak 80 of 90 euro per maand bedraagt, en kan opname in een zorginstelling voorkomen omdat de woning niet geschikt is.

De PvdA wil tijdens de begrotingsbehandeling 2009 0,5 miljoen reserveren om te kunnen starten met dit fonds. Raadslid Jesse Bos: Het is voor een oudere ongelooflijk belangrijk als zij zo lang als mogelijk een eigen zelfstandige woning kunnen hebben. Zo houden ze de eigen regie over hun leven. Het uitgangspunt moet daarbij zijn dat ouderen in hun eigen vertrouwde buurt kunnen blijven wonen, bij de hun bekende winkels en andere ontmoetingspunten.

Mede-initiatiefnemers van het voorstel zijn de PvdA raadsleden Hetti Willemse en Daniel Sajet. Hetti Willemse: “Een huurverhoging van 80 of 90 euro per maand lijkt weinig, maar is voor veel ouderen toch nog veel. Het klinkt een beetje cru, maar voor mensen die misschien nog maar 10 jaar te leven hebben kun je best wat extra’s doen. En de maatschappelijke kosten zijn lager dan wanneer iemand volledig in een zorginstelling moet worden opgenomen.”

In andere steden wordt ook al geïnvesteerd in dit soort fondsen, in samenwerking met woningcorporaties. Willemse: “Ook in Amsterdam moeten wij met onze partners hierover aan tafel”.

Meer info bij:

Hetti Willemse, woordvoerder Ruimtelijke Ordening en Grondzaken. tel: 06-51863416