23 maart 2009

PvdA: Voorstellen voor kwaliteitsverbetering Inburgering

De PvdA gemeenteraadsfractie wil de kwaliteit van de inburgering in Amsterdam verbeteren. PvdA woordvoerder Onderwijs Yman Mahrach heeft daartoe vorige week verschillende voorstellen ingediend. Zo wil de PvdA dat er een klachtenlijn inburgering wordt ingesteld. Op die manier moeten klachten van inburgeraars verzameld worden en kunnen zodoende worden gebruikt om de kwaliteit van de aangeboden trajecten te verbeteren.

Ook vindt de PvdA dat het goed is om kritisch naar de eigen uitvoering te kijken. Met het voorstel om een risicoanalyse te laten uitvoeren wil de PvdA dat eventuele toekomstige knelpunten in kaart worden gebracht. De voorgestelde risicoanalyse moet het mogelijk maken om beter in te spelen op mogelijke tegenvallers op het gebied van inburgering.

Mahrach: ‘We kunnen het ons niet permitteren om de ambities op het gebied van inburgering niet waar te maken. Juist omdat het verwerven van de Nederlandse taal de sleutel is tot het goed kunnen integreren binnen de Amsterdamse samenleving. De kwaliteit moet omhoog. Vandaar onze voorstellen voor een klachtenlijn en een risicoanalyse.’

Eerder stelde de PvdA samen met GroenLinks al voor om een expertmeeting te organiseren. De kwaliteit van de aangeboden trajecten, de hoge kosten in vergelijking met andere gemeenten en de aankomende aanbestedingsronde zouden daarbij centraal moeten staan. De PvdA wil in gesprek gaan met de verschillende partijen die actief zijn op het gebied van inburgering. Ook hoopt de PvdA dat mensen uit gemeenten waar het op dit moment beter gaat worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze expertmeeting