2 februari 2011

PvdA voor verlenging cameratoezicht Indische buurt

@font-face { font-family: “Arial”;}@font-face { font-family: “Calibri”;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: “Times New Roman”; }div.Section1 { page: Section1; }

Het cameratoezicht in de Indische buurt wordt voorlopig verlengd tot 31 oktober 2011. In oktober wil de fractie een evaluatie zien van het dagelijks bestuur waarin gedegen wordt geadviseerd over al dan niet verlengen tot en met 2012. Als die evaluatie overtuigend is en aantoont dat het cameratoezicht van grote waarde is voor de veiligheid in de Indische buurt, dan is voortzetting tot en met 2012 geen taboe. Voor ons is het inzetten van cameratoezicht een uiterste middel voor de verbetering van veiligheid, maar er rust geen taboe op. Als het moet, dan moet het, daarin zijn we pragmatisch.

We zien graag een voorstel tegemoet van het DB over flexibel cameratoezicht en over een exitstrategie. Het doel van de PvdA is dat buurten zo veilig worden dat camera’s niet meer nodig zijn. Het nu stoppen van cameratoezicht vinden we geen optie omdat er vanuit de politie en vanuit de buurt veel positieve reacties zijn op de huidige inzet van de camera’s. Het nu weghalen van de camera’s is een slecht signaal naar alle ondernemers en bewoners in de Indische buurt. De buurt is nog steeds kwetsbaar en daarom willen we vooralsnog de camera’s laten hangen. Ook de politie geeft aan dat de camerabeelden helpen bij het in de kiem smoren van overlast en in de opsporing van criminelen. Dat zijn voor de fractie zwaarwegende argumenten om nu te kiezen voor verlenging.