8 november 2009

PvdA voor plannen Amstelstation !

Maandag 12 oktober heeft de commissie Wonen en Grote Projecten gediscussieerd over de plannen voor de omgeving van het Amstelstation. De PvdA is voor een levendig en veilig stationsgebied met een winkelplein, meer ruimte voor voetgangers en verbeterde ruimte voor trams en bussen langs het station. Veel partijen zijn tegen de hoge woon-werk toren naast het station. De PvdA kiest juist hier voor hoogbouw. Juist naast een station en nabij de Rembrandtoren en Mondriaantoren. Andere partijen willen de toren halveren, maar kunnen niet aangeven waar in het gebied dan woningen moeten worden gebouwd. De PvdA vindt het een verbetering dat er is gekozen voor lagere bebouwing langs Julianapark en hogere bebouwing langs het spoor.

Na meer dan 10 jaar discussie is er eindelijk een goed plan voor de omgeving van het Amstelstation. De PvdA vindt het jammer dat het bewonersplatform kritiek blijft houden op het huidige plan. In 2007 heeft de politiek aangegeven het plan van het bewonersplatform niet verder te willen uitwerken, maar de positieve elementen wil gebruiken in een nieuw plan.

De PvdA vindt dat het nieuwe plan zeker deze positieve elementen heeft:

– een overzichtelijk gebruiksvriendelijk en veilig station met goede aansluitingen op andere vormen van openbaar vervoer, zodat 60.000 reizigers per dag veilig en prettig het Amstelstation kunnen blijven gebruiken;
– een levendig stuk stad met ruimte voor wonen, werken, winkelen en recreëren;
– een verbeterde openbare ruimte met als uitgangspunt meer veiligheid voor voetgangers, fietsers, trams, bussen en autoverkeer;
– een buurtplein met winkels, zodat het ook in de avonduren een levendig gebied wordt
– een park aan de Hugo de Vrieslaan zonder bebouwing
– gesloten woningbouwblokken wat de sociale veiligheid vergroot
– 350 nieuwe woningen, waarvan minimaal 30% sociale woningen en woningen voor grote gezinnen en aangepaste woningen voor ouderen en mensen met een beperking
– juist bij een station, een knooppunt voor het openbaar vervoer, meer ruimte voor werk
– ondergronds parkeren
– voorzieningen, onder andere winkels, voor de omliggende buurten.

De PvdA vindt het jammer dat het bewonersplatform niet is ingegaan op het huidige plan en alleen bleef vasthouden aan het eigen plan. Dit is een gemiste kans. Uit onderzoek blijkt dat ruim 80% van de inwoners van Oost-Watergraafsmeer dit plan een verbetering vindt.

De PvdA heeft samen met de VVD extra aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid op het Prins Bernhardplein. Het Dagelijks Bestuur zal bij de verdere uitwerking hier rekening mee houden.

Verschillende partijen hebben aangegeven tegen de toren van 100 meter te zijn. Zij willen een lagere toren van maximaal 50 meter. Partijen kunnen niet aangeven waar dan de nieuwe woningen gerealiseerd moeten worden in dit gebied, alternatieven worden niet gepresenteerd. Willen anderen hoger bouwen langs Julianapark? De PvdA niet. Door lagere bebouwing langs Julianapark wordt een betere aansluiting met bestaande buurten gerealiseerd. Zonder alternatieven kiezen voor verlaging van de toren kan niet. In dit plan wordt al minder gebouwd dan in de vorige plannen.

Kortom, de PvdA vindt dit een goed plan met veel verbeteringen. Met dit plan ontstaat een levendig gebied met het Amstelstation als middelpunt. Lees hier de volledige spreektekst van de PvdA, uitgesproken in de commissie Wonen van 12 oktober 2009. Maandag 9 november spreekt de stadsdeelraad over de plannen.