17 december 2007

PvdA: verbetervoorstellen hulpverlening

Vandaag presenteerde de PvdA gemeenteraadsfractie de notitie De Amsterdamse aanpak. Met de introductie van deze systematiek wil de PvdA dat de Amsterdammer weer centraal komt te staan binnen de hulpverlening. Ook worden er voorstellen gedaan voor een efficiëntere en effectievere hulpverlening.

Een van de PvdA voorstellen is om Amsterdammers die hulp nodig hebben de eigen regie te laten behouden. Woordvoerder Zorg Jesse Bos: “Uit de praktijk blijkt dat mensen met behulp van de eigen omgeving vaak heel goed in staat zijn zelf problemen op te lossen. Wij stellen dan ook voor de directe omgeving van mensen te activeren en samen aan problemen te werken. Op deze manier groeit het draagvlak bij de betrokkenen en ontstaat er een grotere kans op succes. Ook blijft er een concrete hulpvraag over waar de professionele hulpverlening mee aan de slag kan.”

Schrijnende gevallen waarbij meerdere organisaties zich tegelijkertijd met één gezin bezighouden zonder van elkaars behandelmethode op de hoogte te zijn en zonder doeltreffende resultaten te bereiken, moeten tot het verleden gaan behoren. Door alle hulporganisaties volgens een vast stappenplan te laten werken, moet de versnippering van de werkzaamheden door de zorginstanties worden tegengegaan. Om dit te bereiken wordt er een casemanager aangesteld. Deze moet ervoor zorgen dat het gezin de hulp krijgt die het nodig heeft.

Jesse Bos: “De nieuwe voorstellen die wij doen passen goed binnen de uitgangspunten van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Operatie Systeem in Beeld (Frankenstein). Enerzijds willen wij de zelfredzaamheid van kwetsbare burgers vergroten en anderzijds willen wij voorkomen dat organisaties nog langer langs elkaar heen blijven werken.”