25 november 2007

PvdA tevreden over begroting 2008

In november is in twee etappes de begroting van ons stadsdeel in de raad behandeld. In deze begroting is op een aantal punten onze inbreng van een half jaar geleden tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota goed terug te vinden. Zo hebben wij toen vastgelegd dat er extra geld moet komen voor het schoner maken van ons stadsdeel en dat geld, inclusief plan van aanpak is er nu in de begroting. Ook hebben wij gevraagd om een actieplan voor ons stadsdeel met als uiteindelijke doel het stadsdeel CO2-netraal te maken. Om het niet al te vrijblijvend te houden hebben we ook een budget aangegeven dat gebruikt kan worden voor te nemen maatregelen. Ook dit is in de begroting terug te vinden. Verder hebben we aangegeven dat we de speelvoorzieningen voor de jeugd sneller dan gepland beschikbaar willen hebben. Ook hiervoor is in de begroting geld apart gezet.

Wat we bij de ingediende begroting nog misten waren maatregelen gericht op energiebesparing bij bestaande woningen. Daarom hebben we bij de behandeling nog een motie ingediend waarin we het stadsdeelbestuur opdragen om samen met de woningcorporaties een actieplan op te stellen waardoor bestaande woningen energiezuiniger moeten worden. Aangezien de corporaties zich landelijk al hebben gebonden aan zo’n actieplan zou uitwerking op stadsdeelniveau relatief eenvoudig te bereiken moeten zijn. Deze motie werd door bijna alle partijen in de raad ondersteund – alleen de SP was tegen.

Behalve onze eigen motie lag er nog een hele stapel moties en amendementen van andere partijen. Lang niet allemaal hebben onze steun gekregen maar een aantal wel zoals:
– extra geld voor de theaters in ons stadsdeel (Muiderpoorttheater, Pleintheater en Badhuistheater) om opnieuw mooie programma’s op de planken te brengen én de aangekondigde samenwerking tot een succes te maken;
– geld voor onderzoek naar een openluchttheater in park Frankendael;
– de opdracht aan het bestuur van het stadsdeel om tot energiezuiniger schoolgebouwen te komen;
Daarnaast hebben we met alle partijen op een na (VVD) gestemd voor de oproep aan het bestuur om het verzet tegen de verbreding van de A10-Oost zoals die nu wordt voorgesteld te ondersteunen en met alternatieven te komen (zie ook het stukje over de A10).

Wat met de begroting ook zichtbaar is geworden is dat het tarief voor de vuilnisman (afvalstoffenheffing) nagenoeg onveranderd is gebleven. Daarmee beginnen we te bereiken wat we willen bereiken namelijk dat we niet meer te boek staan als duurste stadsdeel. Overigens zijn er vraagtekens te zetten bij dit soort ranglijstjes binnen Amsterdam omdat elk stadsdeel er zo zijn eigen wijze van berekening van tarieven op nahoudt. Om dat overzichtelijker te krijgen proberen stadsdelen nu tot afspraken te komen welke rekenmethode iedereen zal gebruiken. Dat wordt volgend jaar duidelijk.
De begroting laat ook zien dat het protest van de marktkooplui van de Dappermarkt – de beste markt van Nederland – tegen een eerder voorgestelde verhoging van hun markttarief vruchten heeft afgeworpen. De stijging is er nog wel, maar aanzienlijk gematigder.

Al met al is het dus niet verwonderlijk dat wij voor deze begroting hebben gestemd. Het lijkt er overigens op dat dit de laatste begroting was waarbij lastige bezuinigingsbeslissingen ontlopen konden worden. De financiële vooruitzichten voor na 2008 zijn aan de sombere kant. Meer duidelijkheid hierover komt volgend voorjaar.