15 juli 2009

PvdA tegen sluiting brandweerkazerne Remmerdenplein

Op de brandweer moet je kunnen vertrouwen.

De fractie van de PvdA stelt vragen aan het Dagelijks Bestuur over de tijdelijke sluiting van de kazerne op het Remmerdenplein.

Op 11 juli werden we gealarmeerd door de sluiting van de brandweerkazerne op het Remmerdenplein. Al eerder sloot deze kazerne tijdelijk. Oorzaak is het gebrek aan personeel gecombineerd met veel ziekteverzuim en het niet laten overwerken van de brandweermannen. Overwerk is te duur geworden. Uit de niet geruststellende berichten hierover maken wij op dat het sluiten van kazernes in de toekomst wel meer voor kan komen.
Voor Zuidoost speelt verder dat ook de ladderwagen rond de jaarwisseling (tijdelijk) is weggehaald ten gunste van de eenheid in Amstelveen.

De sluiting van de kazerne op het Remmerdenplein is voor de fractie van de PvdA aanleiding geweest om het DB een aantal vragen te stellen. Nu is het DB niet verantwoordelijk voor de brandweer. Maar tot wie zouden wij ons anders moeten richten? De brandweer is in 2006 geregionaliseerd en is daarmee op grotere afstand van de gemeente, laat staan het stadsdeel komen te staan. De aansturing van de brandweer vanuit de lokale praktijk is daarmee moeilijker geworden.

Nu is het blussen van branden niet de enige taak van de brandweer. De brandweer haalt ook drenkelingen uit het water, haalt katten uit bomen en goten, speelt een centrale rol bij het bestrijden van rampen en is onmisbaar voor de handhaving van risicobedrijven. De brandweer vervult eveneens een primaire rol als het gaat om reanimatie. Nu is dat in ons stadsdeel van groot belang vanwege het grote aantal zorginstellingen dat in Zuidoost is gevestigd.

De fractie van de PvdA is van mening dat een stadsdeel met een bevolking van meer dan 80.000 inwoners verzekerd moet zijn van een goede hulpverleningsstructuur. De bewoners van Zuidoost moeten kunnen rekenen op de brandweer als er sprake is van brand en als er sprake is van andere calamiteiten. De hulpverlening dient op sterkte te zijn. De vele evenementen, het grote aantal zorginstellingen, de kwetsbare infrastructuur en gewoon de zorg voor de veiligheid van de meer dan 80.000 inwoners geven daar alle aanleiding toe.

De regionalisatie van de brandweer in 2006 mag niet betekenen dat tegelijkertijd wordt ingeleverd op de veiligheid van de bewoners in ons stadsdeel. De brandweer mag zich niet verschuilen achter het rookgordijn van de regionalisatie.

Lourens Burgers
Michel Idsinga