13 januari 2010

PvdA stelt vragen over korten gehandicaptenregeling

PvdA raadslid Jesse Bos heeft vandaag aanvullende vragen gesteld over de regeling voor chronisch zieken en gehandicapten. Belangenorganisaties van chronisch zieken en gehandicapten worden op dit moment overspoeld met bezorgde reacties van mensen die gekort zouden gaan worden op deze regeling. Eerder stelde de Amsterdamse SP al vragen over dit onderwerp. De vragen van de PvdA zijn een aanvulling op deze vragen.

Hieronder de aanvullende vragen:

Aanvullende schriftelijke vragen bij de Schriftelijke vragen van mevrouw Boelhouwer (SP) inzake nieuwe regeling voor chronisch zieken en gehandicapten (Amsterdam 8 januari 2010)

ad1. Kunt u zeggen hoeveel mensen concreet er op achteruit gaan en om welke bedragen het gaat?

ad 2a. Klopt het dat de bedoeling van de regeling was om de regeling voor meer mensen beschikbaar te maken (zie besluit college B&W juni 2009)? Klopt het wat de belangenorganisaties stellen, dat er juist sprake is van het beperken van de doelgroep doordat nu alleen nog mensen met wettelijk sociaal minimum er voor in aanmerking komen? Hoe zijn beide uitspraken met elkaar te rijmen en wat is uw mening daar over?

ad 5. Kunt u aangeven hoe groot de administratieve winst is doordat de regeling is vereenvoudigd en daarmee minder maatwerk wordt geboden, zoals u stelt? Ziet het college mogelijkheden om die winst in te zetten om genoemde hiaten bv via de WMO alsnog te repareren, of een overgangsregeling aan te bieden?

Het lid van de gemeenteraad,

Mw. J.E. Bos