PvdA stelt vragen over foutieve incasso Connexxion
De PvdA gemeenteraadsfractie heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld over door Connexxion gemaakte fouten bij de automatische incasso voor gebruikers van het aanvullend openbaar vervoer (AOV) in Amsterdam. Nu blijkt dat gebruikers een brief gekregen hebben waarin staat dat zij geen gebruik meer kunnen maken van het aanvullend openbaar vervoer en gesommeerd worden hun betalingsachterstand te voldoen.
PvdA raadslid Jesse Bos: ‘De afgelopen tijd hebben wij veel bezorgde reacties gekregen van gebruikers van het aanvullend openbaar vervoer. Zij zijn buiten hun schuld geconfronteerd met een betaalachterstand en hebben een brief ontvangen waarin staat dat zij geen gebruik meer kunnen maken van deze vorm van vervoer. En dat terwijl zij juist erg afhankelijk zijn van dit vervoer. Connexxion was op de hoogte van haar eigen fout. Toch zijn er brieven verstuurd waarin gebruikers worden gesommeerd te betalen. Dat is bijzonder slordig.’
De PvdA wil van het college weten of de door Connexxion gemaakte fout inmiddels is hersteld. Ook wil de PvdA weten wat het college vindt van de manier waarop Connexxion gehandeld heeft en of dit soort incidenten ook worden meegenomen bij de nieuwe aanbesteding van het AOV in 2010. De PvdA wil de komende maanden met de wethouder in gesprek over deze nieuwe aanbesteding.
De PvdA heeft de problemen met het aanvullend openbaar vervoer in Amsterdam al eerder aangekaart. Na een regen van klachten in 2007 heeft de PvdA een zwartboek aangeboden aan wethouder Vos. In een aan dit zwartboek gekoppelde notitie deed de PvdA elf concrete voorstellen om het aanvullend vervoer te verbeteren. Zo wilde de PvdA onder andere een betere klachtenafhandeling, taxipoints bij alle Amsterdamse ziekenhuizen en mobiele telefoons voor chauffeurs zodat zij vertragingen kunnen melden (voor meer informatie over deze voorstellen zie website PvdA Amsterdam).
De recente problemen met de automatische incasso van Connexxion zijn aanleiding voor het PvdA Ombudsteam om opnieuw klachten over het aanvullend openbaar vervoer in Amsterdam te gaan verzamelen. Gebruikers van het aanvullend openbaar vervoer die klachten hebben kunnen bellen of e-mailen met het Ombudsteam: 020-552 3477 of [email protected]
Hieronder vindt u de schriftelijke vragen: