5 augustus 2009

PvdA stelt vragen over ‘Dubbele pet ambtenaren Zeeburg’

In het Parool van 4 augustus staat een artikel op de voorpagina: “Dubbele pet ambtenaren in Zeeburg”. Het gaat over twee gemeenteambtenaren in dienst van stadsdeel Zeeburg. Zij zijn een bureau begonnen, Interim Regiopool Noordvleugel (IRN). Het gaat om een soort detacheringsbureau dat ambtenaren tijdelijk, op interimbasis, bij een ander gemeenteonderdeel, of een andere gemeente, plaatst.

De twee heren werken op hun vrije dag en krijgen een vergoeding voor de gemaakte uren. Hun eerste klant was vorig jaar een interim-manager uit Haarlemmermeer die in Zeeburg als crisismanager heeft bemiddeld in een conflict op het stadsdeelkantoor, aldus het Parool.

Zowel de stadsdeelsecretaris van Zeeburg, als Henk de Jonk, gemeentesecretaris, zijn op de hoogte van de het reilen en zeilen van IRN, aldus het artikel.

De PvdA fractie pleit voor een transparante bedrijfsvoering en heeft de afgelopen twee gehamerd op het feit dat de kosten voor externe inhuur binnen de gemeente Amsterdam echt uit de hand zijn gelopen. De raad heeft in diverse moties uitgesproken de externe inhuur terug te willen dringen en het College heeft aangegeven deze moties te zullen uitvoeren en is hier ook mee bezig.

Daarom stelt de PvdA de volgende vragen aan het College:

1. Is er naar de mening van het College sprake van belangenverstrengeling en zo nee, waarom niet?

2. Zijn er situaties denkbaar waarbij zich die belangenverstrengeling voor kan doen? Binnen stadsdeel Zeeburg of als een van de centrale diensten gebruik zou maken van IRN?

3. Klopt de stelling in het artikel dat er ook gesprekken zijn met de gemeente Amsterdam, wordt hier inderdaad de centrale stad mee bedoeld?

4. Zo ja, wat is de status van deze gesprekken en wat zijn de vermoedelijke uitkomsten? Welke dienst(en) zijn daarbij betrokken? In hoeverre was het College op de hoogte van die gesprekken?

5. Is het College met vragensteller eens dat het niet in lijn is met de raadswens tot mindering van externe inhuur, als ambtenaren zich zelf inspannen voor het inhuren van externen?

6. Is het college het met vragensteller eens dat er bij de gemeente reeds goede organisatie onderdelen zijn die kunnen voorzien in de behoefte aan flexibel personeel, zowel bij centrale stad als stadsdelen, zoals de Wibautgroep en het Project Management Bureau?

7. Als er behoefte is aan nog een mobiliteitscentrum voor (hoger) personeel binnen de gemeente Amsterdam, en in uitwisseling met andere gemeente, is het dan niet beter als de gemeente dit zelf oppikt? Zoniet, waarom niet?

Het lid van de Gemeenteraad,
Michiel Mulder