29 juli 2006

PvdA stelt vragen over bussen GVB

Op 20 juli j.l. berichtten diverse media over een politiecontrole waarbij geconstateerd werd dat van de 25 gecontroleerde bussen van het GVB, er bij 15 mankementen werden aangetroffen. In het AT5 nieuws van 28 juli werd vervolgens melding gemaakt van een open brief, ondertekend door 100 GVB-personeelsleden, waarin zij stellen dat bezuinigingen op het onderhoudsbudget hebben geleid tot het bovengenoemde achterstallig onderhoud en de onveilige situatie. Betreffende GVB-personeelsleden vermelden tevens in hun brief dat de politiecontrole op hun verzoek heeft plaats gevonden. Uit het Parool van 29 juli jl. blijkt voorts dat ondernemingsraad en vakbond niet op de hoogte waren van de actie.

Klik hier voor de vragen
De PvdA-fractie vraagt het college deze zomer álle bussen goed te controleren en eventuele gebreken te verhelpen. Tevens stelt de PvdA-fractie de volgende schriftelijke vragen, teneinde de onderste steen boven te krijgen. Hiertoe vraagt de fractie ook om een onafhankelijk onderzoek naar onderhoud en veiligheid van GVB-bussen en om een vergelijking van het onderzoeksbudget met andere grote steden.