8 juli 2011

PvdA stelt schriftelijke vragen over huisuitzetting twee Franse meisjes

De Pvda nam enige tijd geleden kennis van het relaas van de twee franse meisjes die in de Kanaalstraat een woning huurde. De woning werd illegaal verhuurd en, na een reeks dreigementen, werden de meisjes door de verhuurder op straat gezet. De politie keek toe en wilde geen aangifte opnemen. Bij navraag blijkt vaker sprake te zijn van een afwachtende houding van de politie omdat het om ‘civiel recht’ zou gaan. Hans Weevers, woordvoerder wonen, stelde vragen aan het College.

Het artikel in het Parool van 8 juni heeft als titel "Twee van die Franse meisjes, tja, dat waren natuurlijk krakers en junkies". Daarin doen de meisjes uitgebreid verslag over wat hen is overkomen. Ze betaalden 1200 euro per maand voor hun woning van 40m2, met tuin. Ze wilde bij de huurcommissie een procedure voor huurverlaging inzetten, maar zover kwam het niet, want de verhuurder zette eerdere dreigementen kracht bij en zette de meisjes de woning uit. Volgens de meisjes deed de politie niks. "Er is helemaal niet naar ons geluisterd, de politie wilde ook geen aangifte opnemen”, aldus de Françaises.

Wijksteunpunt Wonen en het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag hielpen de meisjes bij een procedure tegen de verhuurder. De zaak is toen geschikt. Maar de meisjes hebben later alsnog een klacht ingediend bij de politie naar aanleiding van het optreden van de betrokken agenten.

De PvdA heeft begrepen dat de reactie van de politie in dit soort bewonerszaken vaker wat afwachtend is. De gedachte daarachter is dat het gaat om ‘civiel recht’.

De PvdA vroeg het College:

1. Kent het College dit relaas van de franse meisjes over hoe ze uit hun woning gezet werden in de Kanaalstraat?
2. Wat is de mening van het College over het optreden van de politie in deze zaak? En specifiek over het punt dat de politie geweigerd zou hebben om de aangifte van de meisjes op te nemen terwijl de woning werd leeggehaald?
3. Wat vindt het College van de afwachtende opstelling van de politie als het om huurderszaken gaat om de reden dat het om civiel recht zou gaan? Heeft het College voorstellen hoe ze die gang van zaken kan verbeteren?
4. Er is inmiddels een procedure gestart vanuit het stadsdeel om de illegale praktijken van deze verhuurder te stoppen. In welke stadium bevindt zich die procedure?
5. Hoeveel tijd is gemoeid met de procedure voor het opleggen van een bestuurlijke boete (sinds dit jaar mogelijk zonder tussenkomst van de rechter) en is die inmiddels aan de verhuurder in kwestie opgelegd?
6. Wat vindt het College van de uitspraak van de verhuurder in het artikel die zegt dat “Als ze geen twaalfhonderd euro wilden betalen, dan hadden ze de woning niet moeten huren.”

Het lid van de gemeenteraad, Hans Weevers (PvdA)