16 januari 2006

PvdA stelt schriftelijke vragen in coffeeshop affaire

PvdA Osdorp steunt zorgvuldig gedoogbeleid

De PvdA Osdorp is niet tegen coffeeshops als zodanig, het algemene gedoogbeleid van de gemeente kunnen we steunen. Dat neemt niet weg dat we groot belang hechten aan zorgvuldige besluitvorming.

Bij de komst van de eerste Osdorpse coffeeshop, ’The Future’ op Tussenmeer, heeft de raad gesproken over het beleid rond eventuele volgende coffeeshops. Dergelijke voorzieningen horen niet op een A-locatie, vond (en vindt) de PvdA net als alle andere partijen. Ook was de hele raad van mening dat het beter is als de vestiging van dergelijke omstreden voorzieningen vooraf met de stadsdeelraad en omwonenden wordt besproken.

De huidige besluiten van het DB staan daarom haaks op de visie van de gehele stadsdeelraad. Bovendien blijkt uit de PvdA-enquête dat er voor de vestiging op deze locatie geen draagvlak is bij de bevolking van Osdorp.

De PvdA heeft behoefte aan uitleg

Net als bewoners en ondernemers kunnen we niet begrijpen waarom het DB deze zaak zo heeft aangepakt. De raad had duidelijk gemaakt wat een verstandige aanpak was. Tijdgebrek kan de reden niet zijn, de eerste vergunningsaanvraag kwam al op 11 oktober 2005 binnen. Begin december vergaderde de raadscommissie – toen is zelfs de enige andere coffeeshop in Osdorp nog aan de orde geweest. Kortom er was alle tijd, gelegenheid en aanleiding om de raad en de bevolking te informeren.

Om deze redenen heeft de PvdA besloten het DB schriftelijke vragen te stellen.

Onafhankelijk daarvan willen we dat het DB alsnog de informatieavond voor omwonenden en ondernemers van het Osdorpplein organiseert.

Meer informatie bij Achmed Baâdoud (fractievoorzitter PvdA Osdorp), 06 27047054

Bijlage: schriftelijke vragen

1. Op 1 december 2005 heeft het DB, onder nummer BWBA04050125, een bouwvergunning het veranderen van een horecagelegenheid tot een coffeeshop verleend voor het adres Meer en Vaart 177.

a. Op welke datum is de aanvraag voor deze vergunning bij het Stadsdeel ontvangen?

b. Is de aanvraag gepubliceerd in de Westerpost? Zo ja op welke datum, zo nee waarom niet?

2. Na alle commotie over de soft drugs coffeeshop op Tussenmeer heeft het DB toegezegd dat vestiging van dergelijke omstreden voorzieningen vooraf met de stadsdeelraad en omwonenden zou worden besproken.
Op 20 december 2005 heeft het DB, onder nummer 6309sdo05, een exploitatievergunning verleent voor het drijven van een coffeeshop op het adres Meer en Vaart 177b.
Volgens de stadsdeeladvertentie in de Westerpost is deze aanvraag binnengekomen op 11 oktober 2005. Er was daarom alle tijd om de raad en de commissie te informeren.

a. Waarom is de tijd niet benut om de raad te informeren?

b. Waarom is er geen informatieavond voor de omwonenden en de ondernemers van het Osdorpplein georganiseerd?

3. Het DB heeft een actieve informatieplicht naar de raad. Tijdens de commissievergadering van 6 december jl. is met geen woord gerept over de vijf dagen eerder verstrekte bouwvergunning. Dat steekt temeer omdat de PvdA tijdens genoemde vergadering vragen stelde over de andere Osdorpse coffeeshop, ’The Future’.
Kunt u ons uitleggen waarom u ons niet actief geïnformeerd heeft?

4. Het DB is trots op de uitbouwplannen voor het Osdorpplein, het nieuwe hart van Parkstad.

In de raad is meerdere keren uitgesproken dat je een coffeeshop beslist niet op een A-locatie in Osdorp moet situeren.

a. Waarom kiest het DB er voor een coffeeshop op deze absolute ’A-locatie’ te vestigen?

b. Waarom handelt het DB niet volgens deze raadsuitspraak?

5. Op de betreffende locatie, Meer en Vaart 177, laat het bestemmingsplan drie horecazaken toe. Nu komen er 4 ondernemingen met 4 vergunningen.

a. Had niet eerst een voorstel voor een wijziging van het bestemmingsplan moeten worden gedaan, alvorens de in vraag 1. bedoelde vergunningen mochten worden verleend?

b. Zo ja, overtreedt het DB dan niet het bestemmingsplan en wat zijn daarvan de gevolgen?

c. Zo nee, waarom niet?

6. Voor één van de zaken is geen horecavergunning afgegeven maar een coffeeshopvergunning.

a. Past een coffeeshop vergunning binnen het bestemmingsplan?

b. Zo nee, wat zijn de gevolgen van het al verstrekt zijn van de vergunning?

7. Kan de vergunningsverlening worden teruggedraaid?

a. Zo ja, bent u bereid dit te doen?

b. Zo nee, waarom niet?

8. Uit de door de PvdA gehouden enquête blijkt dat er onder de omwonenden en ondernemers zorg en boosheid leeft. Er is daarom alle reden om hoe dan ook een informatiebijeenkomst te organiseren.

a. Bent u bereid op zo kort mogelijke termijn alsnog een informatiebijeenkomst te organiseren?

b. Zo nee, waarom niet?