PvdA op de bres voor de gehandicapten
De Stadsmobiel en de fiets met lage instap of hulpmotor hebben behoorlijk succes: zij worden steeds meer gebruikt. Dat komt onder meer door een betere kwaliteit en service. Maar dat succes heeft een keerzijde: de kosten nemen toe. De wethouder stelde aanpassingen voor, om de kosten te beperken. Maar deze betekenen: het gebruik afremmen, en daarmee ook de participatie van gehandicapten en ouderen!
Voor de PvdA staat het belang van gehandicapten om zich zo onbelemmerd mogelijk te verplaatsen voorop. Natuurlijk moet dit betaalbaar zijn: voor de gemeente, maar ook voor de gehandicapten zelf! De PvdA maakte zich eerder zorgen over de betaalbaarheid van het geheel. De wethouder deed een aantal voorstellen om naar oplossingen te zoeken. Onder meer zou het instaptarief met een euro omhoog gaan. Elk retourritje kost dan dus 2 euro meer. Daarnaast zou er een maximaal aantal ritten van 350 per jaar voor elke gebruiker komen. Dus ook voor de gehandicapten die echt volledig afhankelijk zijn van deze voorziening. Zij kunnen dan maximaal 3x per week de deur uit. Tot slot zouden fietsen met lage instap of hulpmotor voortaan volledig door de gebruiker betaald moeten worden, net als een ‘gewone fiets’. Maar deze fietsen zijn vaak toch nog wel wat duurder dan een gewone fiets en kan voor een kleine groep mensen dus te duur zijn.
Deze voorstellen riepen veel weerstand op van de gehandicapten en ouderen. Peter Klerks en Zati Yurdakul hebben met hen gekeken naar alternatieve voorstellen. Op basis daarvan hebben zij in de commissie van donderdag 24 november gepleit voor het afzien van de euro tariefverhoging. Om de kosten wel beter te beheersen, willen zij de gewone blauwe strippenkaart invoeren. Nu reizen de mensen nog met een roze strippenkaart. De blauwe heeft ook de voorkeur van de doelgroep, omdat deze ook in het gewone openbaar vervoer geldt. Het lagere tarief benadrukt de bijzonderheid onnodig. Dit voorstel had in de commissie de steun van de andere partijen.
Daarnaast heeft de PvdA zich hard gemaakt tegen de ritbeperking. Deze is nu voor 2006 van de baan. Tot slot wordt door aandringen van de PvdA het rijwiel met hulpmotor via een financiële regeling deels vergoed.