25 januari 2008

PvdA Noord: snel maatregelen na rapport rekenkamercommissie

Op 9 januari is in de commissie middelen van de deelraad Amsterdam Noord het laatste rapport van de Rekenkamercommissie , ‘Onderzoek externe inhuur’ besproken. Hierin is onderzocht hoe in de raadsperiode 2002-2006 de inhuur van externen heeft plaatsgevonden.
PvdA fractievoorzitter Coby van Berkum wees tijdens deze commissievergadering op het belang van de rekenkamercommissie: ‘de Rekenkamercommissie is onafhankelijk en een belangrijk instrument voor de raad om haar controlerende taak zo goed mogelijk uit te voeren’. De rekenkamercommissie van de deelraad Amsterdam Noord doet op eigen initiatief onderzoeken op het gebied van doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het beheer en uitvoering van stadsdeelbeleid door het stadsdeelbestuur. Zo wordt voor de stadsdeelraad en inwoners zichtbaar hoe publiek geld wordt besteed.
Van Berkum: ‘een belangrijke conclusie uit het rapport is dat archief- en dossiervorming binnen het stadsdeel op belangrijke delen niet op orde zijn’. In verschillende dossiers werden door de rekenkamercommissie tekortkomingen geconstateerd. Vooral de onvolledige dossiers baren de PvdA zorgen: onvolledige dossiers kunnen er namelijk toe leiden dat de deelraad wordt belemmerd in de uitoefening van haar controlerende functie.
Het Dagelijks Bestuur heeft medegedeeld de aanbevelingen uit het rapport over te zullen nemen. Hierover is de PvdA-fractie verheugd. De PvdA vindt echter dat de door de Rekenkamercommissie gedane aanbevelingen hier en daar aangescherpt dienen te worden en bovendien dat er heldere afspraken gemaakt moeten worden over de periode waarbinnen het Dagelijks Bestuur met een plan van aanpak moet komen waarin alle aanbevelingen zijn uitgewerkt.
De PvdA zal hiertoe bij de bespreking van het rapport in de Deelraad op 30 januari a.s. een voorstel indienen.