31 januari 2008

PvdA: Nieuw instrument bij armoedebestrijding

De PvdA gemeenteraadsfractie wil dat de gemeente Amsterdam de website ‘Bereken uw Recht’ gaat inzetten bij de bestrijding van armoede. Raadslid Emre Ünver dringt er bij het college van B & W op aan om voor de zomer te starten met deze website. Het internetprogramma is bestemd voor iedere Amsterdammer die op basis van zijn inkomen, vermogen en woonlasten aanspraak denkt te maken op een financiële vergoeding van de gemeente.

Woordvoerder Ünver: “Met dit internetprogramma is het voor mensen met weinig inkomen en vermogen eenvoudig zélf te berekenen óf en op welke vergoedingen ze recht hebben. De bezoeker blijft anoniem en dat maakt de drempel lager om het programma te raadplegen. Het programma kan ook gebruikt worden door medewerkers van hulpverleningsinstanties die met financiële vragen geconfronteerd worden. Het wordt voor hen makkelijker om inzicht te krijgen in de financiële situatie van een cliënt.”

De PvdA heeft het college ook gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheid om de formulierenbrigade bij huisbezoeken standaard uit te rusten met een laptop die toegang verschaft tot de betreffende website. “Door het gebruik van de site bij professionals te stimuleren wordt het bereik groter”, aldus Ünver. Het programma moet beschikbaar worden via www.amsterdam.nl en www.dwi.amsterdam.nl.