12 juni 2008

PvdA: meer service zorgbehoevenden

Op woensdag 11 juni is de WMO nota ‘Samen voor de stad: kansen voor welzijn, zorg en participatie’ besproken in de commissie Zorg. De PvdA gemeenteraadsfractie vreest dat er in de uitvoering van deze nota onvoldoende rekening wordt gehouden met de hulpvraag van de cliënt. PvdA woordvoerder zorg Ria Logtenberg pleit voor meer service en een uitbreiding van het loket Zorg & Samenleven. Daarnaast wil de PvdA dat er een consumentengids wordt ontwikkeld voor de verschillende zorgproducten en diensten.

De PvdA wil dat er een betere invulling wordt gegeven aan de één-loketgedachte. Zo moeten indicatiestellingen, zorgaanvragen en AWBZ voorzieningen, zoals verpleging, voortaan ook beschikbaar moeten zijn via het loket Zorg & Samenleven. Op dit moment is het voor de zorgbehoevenden onduidelijk waar ze terecht kunnen met zorgaanvragen. Het aanbod van de loketten sluit daarmee niet aan op de vraag van cliënten, zo blijkt uit een PvdA onderzoek. Logtenberg: ‘Men vraagt hulp, maar krijgt advies.’

Om voor hulpbehoevenden beter inzichtelijk te maken wat er aan ondersteuning te krijgen is wil de PvdA dat er een consumentengids wordt ontwikkeld. Die gids moet bijvoorbeeld duidelijk maken welke verschillende vormen van hulp bij het huishouden er zijn en tot wie de cliënt zich kan richten om deze hulp aan te vragen. Logtenberg: ‘Deze gids moet hulpbehoevenden helpen bij de afweging die ze maken. Het is belangrijk dat zij rekening houden met een wat langere termijn. Het komt namelijk vaak voor dat een zorgvraag opeens verandert.’

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is van kracht sinds 1 januari 2007. Deze wet draagt ertoe bij dat álle burgers kunnen blijven participeren in de samenleving. In de nota die nu voorligt geeft het college van B&W aan wat de doelstellingen, het samenhangend beleid, de te behalen resultaten en de maatregelen op het gebied van de maatschappelijke ondersteuning voor de komende vier jaar zijn.