23 oktober 2009

PvdA: Meer onderzoek verkeersveiligheid

De PvdA gemeenteraadsfractie wil dat wethouder Gerson aanvullend gaat onderzoeken hoe de verkeersveiligheid in Amsterdam te verbeteren. Naast het onderzoek naar een maximumsnelheid voor de binnenring, wil de PvdA dat de wethouder kijkt naar distributiecentra aan de rand van de stad die winkels in het centrum milieuvriendelijk moeten gaan bevoorraden. Ook wil de PvdA dat de wethouder laat onderzoeken hoe nieuwe technologieën dodehoekongevallen in Amsterdam kunnen voorkomen.

Succesvolle proeven in onder andere de stadsregio Arnhem-Nijmegen hebben aangetoond dat het mogelijk is om vrachtverkeer in stadscentra effectief terug te brengen. In april 2008 is in Nijmegen een project gestart met een servicepunt annex magazijn dat dienst doet als afleveradres voor ondernemers uit de binnenstad. Vanuit dit centrum worden milieuvriendelijke transporten naar de ruim 70 aangesloten ondernemers in de binnenstad gecoördineerd. Deze bundeling van vervoersbewegingen leidt tot een afname van het vrachtverkeer in de binnenstad en een betere doorstroming in en naar de stad.

PvdA-verkeerswoordvoerder Myriam Bergervoet: ‘Het bundelen en beter coördineren van vrachtverkeer op een distributiecentrum zorgt ervoor dat er minder grote en vervuilende vrachtwagens de stad in hoeven, waardoor de verkeersveiligheid aanzienlijk verbetert. De kans op dodehoekongevallen bij grote vrachtwagens ligt nu eenmaal hoger. Daarnaast zorgt het systeem van efficiëntere stedelijke distributie ook voor betere luchtkwaliteit, verbetert het de doorstroming van verkeer en levert het een bijdrage aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de stad.’
Ook wil de PvdA dat wethouder Gerson onderzoek gaat doen naar nieuwe technologieën om dodehoekongevallen in Amsterdam te voorkomen, zoals het verplicht stellen van bewegingssensoren en waarschuwingssystemen op vrachtwagens die de stad in willen. Deze sensoren moeten bestuurders op cruciale plekken wijzen op het gevaar van een dode hoek incident.

Onlangs werd in Amsterdam de eerste volledige elektrische truck in gebruik genomen. Deze emissievrije truck van 020stadsdistributie.nl gaat stadsritten vanaf het Food Center in Amsterdam uitvoeren. De PvdA wil dat wethouder Gerson onderzoekt of meer van dergelijke stadsdistributiepunten, met schoon en verkeersveilig vrachtverkeer, mogelijk zijn in Amsterdam.