11 oktober 2007

PvdA: lening voor starters nieuwbouwwoning

De PvdA wil dat meer Amsterdammers de mogelijkheid krijgen om een nieuwbouwwoning te kopen. Daarom is er een voorstel gedaan om de beschikbare startersleningen te spreiden over verschillende typen huishouden en inkomensgroepen onder de grens van een bruto jaarinkomen van € 59.300,-. De gemeenteraad heeft woensdag 10 oktober de Verordening VROM Starterslening aangenomen. De PvdA fractie pleitte vorig jaar al voor extra geld voor de starterslening.

De starterslening is de opvolger van de Amsterdamse Middensegment Hypotheek en stelt huishoudens die aan bepaalde criteria voldoen, in staat een nieuwbouwwoning te kopen. De PvdA Amsterdam vindt dat het college de toekenning van startersleningen moet kunnen bijsturen als na een jaar blijkt dat bepaalde groepen die wel voldoen aan de criteria, toch niet meedingen naar een lening, omdat de volgorde naar datum van binnenkomst bepalend is geweest. Daardoor worden bijvoorbeeld lagere inkomensgroepen of grotere gezinnen onvoldoende met de starterslening bediend.

Daarnaast heeft de PvdA fractie voorgesteld dat de uitvoeringsregels voor de VROM starterslening zodanig worden aangepast dat de inkomenstoets jaarlijks kan worden afgenomen, via bijvoorbeeld de belastingopgave. Op die manier wordt voorkomen dat er door een inkomens- of vermogensstijging van de starter te weinig wordt terugbetaald tot het moment dat er een volgende inkomenstoets wordt afgenomen.

Beide PvdA voorstellen zijn in de raadsvergadering van donderdag 10 oktober aangenomen.