14 januari 2009

PvdA kritisch over staat Amsterdamse metro’s

De gemeenteraad van Amsterdam heeft woensdag scherpe kritiek geuit op de huidige toestand van de metro’s in de hoofdstad. Zo was tijdens de vorstperiode de temperatuur in de wagons vaak erg laag en op het traject van lijn 51 rijden al een tijd te weinig en te volle treinen.

Met het initiatief van het openbaarvervoerbedrijf GVB om tijdens de kou warme chocolademelk uit te delen, neemt de raad geen genoegen. PvdA-raadslid Myriam Bergervoet: ‘Het is altijd wat met de metro. Dat we dit niet beter kunnen oplossen, is diep teleurstellend.’

Directeur vervoer Adrie Bolier van het GVB zei woensdag tegen de raad dat aan de kou in de metro weinig te doen is. ‘Een deel van het materieel is dertig jaar oud. Het duurt s ochtends een uur of drie voor die wagons een beetje warm worden. Het enige dat we kunnen doen is wachten tot het buiten weer warm is. Het blijft behelpen.’ Op lijn 51 reden een tijd minder metro’s omdat de wagons vernieuwd moesten worden.

Een groot deel van de Amsterdamse metro’s is aan vervanging toe, maar het duurt zeker nog tot 2011 voordat de eerste nieuwe metrostellen gaan rijden. Bergervoet: ‘Het is onacceptabel dat we nog een paar jaar kansloos zijn bij min vijf graden. Het GVB verzint maar een list. Als Amsterdam mensen vraagt om vaker in het openbaar vervoer te stappen dan mag je ook eisen stellen voor een goed OV.’

Niet alleen de PvdA was kritisch. SP-raadslid Hans Bakker: ‘Hoe dit allemaal kan is mij een raadsel.’ Fractievoorzitter Ivar Manuel van D66 zei op deze manier liever in de auto te stappen, ‘met de verwarming hoog.’ Namens GroenLinks toonde raadslid Barn Geurts zich ‘een beetje onthutst’.