5 maart 2009

PvdA: juist nu investeren in de toekomst

De gevolgen van de crisis worden nu ook merkbaar bij de financiën van de gemeente Amsterdam. Dat bleek bij het financieel perspectief over de komende jaren dat Wethouder Asscher vandaag presenteerde. Zoals verwacht is dat perspectief niet somber. De bezuinigingen van het Rijk, de gevolgen van de krisis op de economie en werkgelegenheid, dwingt de gemeenteraad tot keuzes. De gemeenteraad zal naar de hele begroting voor volgend jaar moeten kijken en keuzes moeten maken, waarbij alles kritsch tegen het licht wordt gehouden.

Alles wat we doen moet bijdragen aan een sterkere stad op middellange termijn én aan het aan het werk houden van de beroepsbevolking. Fractievoorzitter Manon van der Garde: “Er zijn nu nog vacatures dus we moeten zorgen dat mensen die nu hun baan verliezen, snel weer aan het werk worden geholpen, eventueel met behulp van omscholingscursussen. Het nu ook belangrijk dat jongeren die uitvallen direct weer aan de slag gaan met werk en scholing. Als moeten ze nu bij de les houden voor hun en onze toekomst. En we moeten blijven investeren in armoedebestrijding.”

Investeren in de toekomst betekent: blijven bouwen en doorgaan stedelijke vernieuwing in Zuid Oost, Noord en West en blijven gaan voor een duurzame en kennisstad,

Van der Garde benadrukt dat de solidariteit met de Amsterdamse aan de onderkant van de maatschappelijk niet onder druk mag komen te staan. “De solidariteit moet koste wat het kost in stand worden houden, door te zorgen dat Amsterdammers aan de onderkant van de samenleving fatsoenlijk kunnen rondkomen.”