20 oktober 2009

PvdA juicht onderzoek maximumsnelheid toe

Verkeerswethouder Hans Gerson wil onderzoeken of de maximumsnelheid voor auto’s en trams op gevaarlijke en kwetsbare verkeerspunten op de binnenring in Amsterdam omlaag kan naar 30 kilometer per uur. De PvdA juicht een dergelijk onderzoek toe.

PvdA verkeerswoordvoerder Myriam Bergervoet: ‘De afgelopen jaar is er in Amsterdam veel gedaan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo zijn er de afgelopen jaren honderd gevaarlijke verkeerspunten – zogenaamde black spots – aangepakt en verkeersveiliger gemaakt. Dit jaar volgen er nog eens dertig. Ook het aantal gevaarlijke verkeersroutes – red routes – is aanzienlijk teruggebracht. Het aantal verkeersslachtoffers blijft daarentegen gelijk. Vooral de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, fietsers, voetgangers en schoolgaande kinderen, worden slachtoffer van een verkeersongeval. Er moet dus gezocht worden naar mogelijkheden om ook deze groepen verkeersdeelnemers beter te beschermen.’

Ondanks alle maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen, telt Amsterdam nog 66 gevaarlijke verkeerspunten. Op deze black spots hebben de afgelopen drie jaar zes of meer ongelukken met slachtoffers plaats gevonden. Het gaat hierbij vaak om ingewikkelde en onoverzichtelijke kruispunten en drukke straten waar te hard gereden wordt. Deze verkeerspunten lenen zich niet allemaal voor vrijliggende fietspaden, zoals door de VVD bepleit. De straten zijn vaak te smal. Een verlaging van de maximumsnelheid op deze plekken verkleint de kans op verkeersongelukken, omdat automobilisten verkeerssituaties beter kunnen inschatten.

Volgens Bergervoet leidt een verlaging van de maximumsnelheid niet automatisch tot minder doorstroming. ‘Collega raadslid Hans Bakker (SP) heeft uitgerekend dat de tram er 25 seconden langer over doet, zo laat hij vandaag in de Metro weten. Het onderzoek van de wethouder zal moeten uitwijzen of dit inderdaad het geval is en wat de consequenties zijn voor het autoverkeer. Voor het openbaar vervoer zou eventueel een uitzonderig gemaakt kunnen worden, mocht er uit het onderzoek blijken dat een maximumsnelheid voor trams en bussen tot negatieve effecten leidt. Van versobering of verslechtering van de dienstregeling zoals minder frequent rijden van trams en bussen kan wat de PvdA betreft dan ook volstrekt geen sprake zijn.’

De PvdA kiest voor een balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid én luchtkwaliteit. Maar al die zaken zijn ondergeschikt aan de verkeersveiligheid. Bergervoet: ‘Dit plan heeft niets met autootje pesten te maken, zoals de VVD doet voorkomen. De PvdA wil dat Amsterdammers zich veilig door de stad kunnen verplaatsen en dat ouders hun kinderen met gerust hart op de fiets naar school kunnen laten gaan. Dat wethouder Gerson nu alternatieve plannen onderzoekt om de verkeersveiligheid verder te verbeteren is dan ook belangrijk. De VVD zou dat juist, net als andere partijen, moeten steunen.’

De PvdA denkt de verkeersveiligheid in de stad ook verder verbeteren door het onnodig vrachtverkeer in de stad terug te dringen. De PvdA denkt daarbij bijvoorbeeld aan het zogeheten ‘Nijmeegse model.’ Grote vrachtwagens rijden niet langer de stad in, maar laden hun vracht in distributiecentra aan de rand van de stad over in kleinere – bij voorkeur elektrische – voertuigen. Op die manier wordt voorkomen dat grote vrachtwagens zich door smalle straten moeten wringen om hun bestemming te bereiken, waardoor het aantal dode hoek incidenten afneemt.

Natuurlijk kan niet al het vrachtverkeer in de stad worden geweigerd. Voor zwaar transport zoals bouwverkeer, maar ook voor de gewone vuilniswagens, bestaan geen eenvoudige alternatieven. De PvdA wil daarom in Amsterdam een proef met nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld bewegingssensoren op vrachtwagens. Deze sensoren moeten bestuurders waarschuwen bij mogelijk dode hoek incidenten.