1 juni 2006

PvdA in de gemeenteraad op 31 mei 2006

Raadsverslag nr. 38 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Interpellatie huisbezoeken Dienst Werk en Inkomen
Er is de afgelopen periode het nodige te doen geweest over de huisbezoeken die door de Dienst Werk en Inkomen (DWI) worden afgelegd. Die huisbezoeken zijn gericht op het voorkomen van onterechte verstrekking van uitkeringen en het controleren van nieuw aangevraagde uitkeringen. Er was de afgelopen maanden vooral kritiek op de bejegening door medewerkers van DWI aan de deur en het geven van informatie over het huisbezoek en de rechten en plichten van degene die met een huisbezoek wordt geconfronteerd. Wethouder Aboutaleb heeft na kritiek tijdens de verkiezingscampagne en na vragen van de raad aangegeven dat de bejegening natuurlijk altijd correct moet zijn en dat ook de informatie over de rechten en plichten correct moet zijn.

Op vragen van de SP-fractie die een interpellatie had aangevraagd antwoordde wethouder Aboutaleb dat er in Amsterdam inderdaad in korte tijd een veel intensievere controle is opgezet dan we in de stad tot nu toe gewend waren. Volgens Aboutaleb bleek administratieve controle, dus het bekijken van bestanden, onvoldoende om goed te controleren of iemand echt recht heeft op een uitkering. Belangrijk was volgens de wethouder ook twee soorten huisbezoeken te onderscheiden. Het bezoek aan het begin, dus na de eerste aanvraag en bezoeken in het kader van het project Klant in Beeld, dat inmiddels is afgerond. Aboutaleb bestreed de opvatting van de SP dat het juridisch kader, de regels rondom de huisbezoeken, niet in orde zou zijn. ‘De van de vastgestelde regels afgeleide en voor mensen die een huisbezoek krijgen belangrijke informatie staat in de brochure. Indien nodig moet die informatie worden verbeterd. Er is overigens inmiddels ook begonnen met het meteen bij de aanvraag van de uitkering overhandigen van de brochure over huisbezoeken.’ Aboutaleb benadrukte tenslotte nog dat hij staat voor een eerlijk en zonodig ruimhartig sociaal vangnet. Maar juist daarom zei hij ervan overtuigd te zijn dat een passende handhaving en controle op de rechtmatigheid van de uitkering daarbij hoort. ‘Juist om te zorgen dat het draagvlak onder het stelsel van sociale zekerheid blijft.’ Aan het slot van zijn beantwoording lichtte Aboutaleb toe dat door het inmiddels afgeronde project Klant in Beeld 2000 uitkeringen die ten onrechte werden verstrekt zijn stopgezet. Daarbij gaat het om een bedrag van 27 miljoen euro bij verstrekking van die uitkeringen op jaarbasis.

PvdA-woordvoerder Emre Ünver lichtte in zijn bijdrage aan het debat het standpunt van de PvdA toe. Hij memoreerde dat de PvdA-fractie zich ook in de vorige periode sterk heeft ingezet voor een correcte behandeling van de cliënten. De PvdA-fractie heeft onder meer gevraagd om de brochure die de cliënten die een bezoek krijgen nu wordt overhandigd. ‘Aangezien wij er uiteraard voorstander van zijn om daar waar mogelijk verbeteringen door te voeren, juichen wij de toezegging van de wethouder toe dat de informatie in de brochure waar nodig zal worden aangevuld’, aldus Unver. Hij zei verder het starten met het direct bij aanvraag van een uitkering verstrekken van de brochure zeer te ondersteunen.

Interpellatie Schiphol
VVD-fractievoorzitter Van der Burg wond zich op over het idee van wethouder Lodewijk Asscher om, als minister Zalm per se geld wil zien voor zijn aandelen Schiphol, een deel van het pakket van het Rijk als gemeente Amsterdam te kopen. Van der Burg vroeg zich onder meer af of dit plan wel klopte met het standpunt van de raad. Wethouder Asscher lichtte vanwege de blijkbaar gerezen misverstanden het gelanceerde idee om een deel van de aandelen van het Rijk over te nemen nog eens toe. In Het Parool en NRC Handelsblad van 30 mei 2006 zijn de details van het voorstel van Asscher na te lezen.

Frank de Wolf voegde namens de PvdA aan de gedachtewisseling toe dat hij het juist een goed voorstel vond. ‘Het is een stap in een proces en nog geen besluit, want daar zal de raad uiteindelijk over beslissen. Maar het is dus wel een goed idee om te kijken of we eruit kunnen komen’. Het standpunt van de gemeenteraad om privatisering van Schiphol niet te willen blijft het standpunt van de gemeenteraad. ‘Dit idee doet daar ook niets aan af, want het draagt bij aan het niet privatiseren van Schiphol zoals het Rijk wil, maar behoud van aandelen door overheden.’

Wethouder Asscher zei desgevraagd nog dat zijn eerste voorkeur ligt bij het door de Eerste Kamer afwijzen van het wetsvoorstel dat privatisering mogelijk maakt. Dan is er verder ook geen noodzaak meer om privatisering te blokkeren. Om een eventuele patstelling te voorkomen na onverhoopte aanneming van de wet, zou de overname van een deel van de aandelen van het Rijk vervolgens een mogelijkheid kunnen zijn. Als dat ook niet mogelijk is vallen wij, aldus Asscher, terug op de duidelijke passage in het programakkoord en de wens van de meerderheid van de gemeenteraad die niet wil meewerken aan privatisering van Schiphol.

Verkoop van koffie in metro en op pont
Met betrekking tot een voorstel van de vier oppositiepartijen om het project ‘Mijn Koffie’ – verkoop door daklozen van koffie op bijvoorbeeld metrostations en op de pont – alsnog welwillend te bekijken, sprak ook PvdA-fractievoorzitter zich positief uit. Van der Garde: ‘Wij vinden het een leuk idee van de initiatiefnemers en vinden ook dat nog een keer moet worden bekeken of het niet mogelijk is om de koffieverkopers van wie wij graag willen dat ze actief zijn toch een kans te geven.’ De SP diende vervolgens naast het voorstel wat al op tafel lag een motie in om direct over te gaan tot een experiment, terwijl dat nu juist ook onderdeel zou kunnen zijn van het ook al door wethouder Gehrels naar aanleiding van het voorstel toegezegde nieuwe overleg met de initiatiefnemers. De motie haalde het niet en dus wordt er nu door de wethouder conform het wel aangenomen voorstel een nieuw afspraak met de initiatiefnemers gemaakt om de mogelijkheden te bespreken.

Bestemmingsplan Overhoeks
De transformatie van het Shellterrein tot de nieuwe wijk Overhoeks, die door oud-wethouder Stadig in gang is gezet kan nu bijna van start, met de vaststelling van het bestemmingsplan voor de nieuwe wijk aan de Noordelijke IJoever, pal tegenover het Centraal Station. Het bestemmingsplan is in feite de verwerking van eerder mede door de stadsdeelraad van Noord genomen besluiten bij de vaststelling van het Stedebouwkundig Plan. Michiel Mulder gaf namens de PvdA aan dat het om meerdere redenen een belangrijk plan is. Bijvoorbeeld vanwege het flinke aantal woningen (2200) naast de werkgebouwen en de voorzieningen, zoals het nieuwe Filmmuseum aan de groene en toegankelijke oever. ‘De weidsheid, het water, ze treffen je en staan symbool voor de kansen die heel Amsterdam-Noord biedt’, aldus Mulder naar aanleiding van een recente fietstocht door het gebied.

Daarnaast markeert de overdracht van het grootste deel van het voormalige Shellterrein aan de gemeente, het weer in gemeente eigendoem terugkeren van een lang geleden aan Shell verkocht stuk van de Noordelijke IJoever, dat daardoor lange tijd ontoegankelijk was. Shell zal nu op een veel kleiner gebied een nieuw modern research centrum vestigen. Mulder besloot na met name Duco Stadig te hebben bedankt voor zijn doortastende aanpak zijn eerste bijdrage in de raad met ’De toekomst is open en deze toekomst ligt aan het IJ. De toekomst heet Overhoeks en staat dwars over Zee. Typisch Amsterdam.’