14 februari 2007

PvdA hikt aan tegen homopassage

Amsterdamse PvdA’ers vallen over de passage waarin het ambtenaren wordt toegestaan uit gewetensbezwaren een homohuwelijk te weigeren. Eerder schreef Ria Logtenberg erover. (Klik hier). Ook schreef ze samen met Bianca Driessen een protestbrief die ze ter ondertekening van meerdere partijgenoten legde. (Klik hier)

In het regeerakkoord staat dat ambtenaren met gewetensbezwaren tegen het sluiten van een homohuwelijk niet worden ontslagen. Wel moet er in iedere gemeente een ambtenaar zijn die zo’n huwelijk sluit.

Uit Het Parool van vandaag: Burgemeester Cohen betreurt de passage, zei hij vanochtend bij de onthulling van een plaquette die herinnert aan het eerste homohuwelijk ter wereld dat hij sloot op 1 april 2001. ”Toen het homohuwelijk net tot stand kwam hebben we gezegd: we moeten een periode van gewenning inlassen. Nu is het homohuwelijk ingeburgerd.” Volgens Cohen moeten ambtenaren de wet uitvoeren en gewetensbezwaren horen daar niet bij. Volgens de burgemeester zijn er in Amsterdam geen ambtenaren die moeite hebben om mensen van gelijke sekse in de echt te verbinden.

In de Amsterdamse gemeenteraad is een motie ingediend waarin wordt gevraagd geen nieuwe ambtenaren aan te nemen met gewetensbezwaren. (Klik hier voor de motie)

Ambtenaren met gewetensbezwaren kunnen nu niet worden ontslagen. De praktijk is al tot stand gekomen onder de PvdA-staatssecretarissen Job Cohen en Ella Kalsbeek. Wettelijk is er niets over geregeld.

PvdA-Kamerleden staan overwegend positief tegenover het Amsterdamse initiatief. Paul Kalma: ”Mij lijkt het het goed recht van gemeenten om het op die manier te regelen. Zo hoort het regeerakkoord ook geïnterpreteerd te worden. En ik zou vóór stemmen als ik raadslid was.” Staf Depla is het met hem eens. Maar de Kamerleden zijn gebonden aan het regeerakkoord. Diederik Samsom: ”Leuk is anders.”

Lea Bouwmeester is woordvoerder homobeleid van de PvdA. ”Ik kan me goed voorstellen dat het hebben van gewetensbezwaren meetelt bij de sollicitatieprocedure. De wet is er nu zes jaar. Nieuwe mensen weten wat dat.” Of het verstandig is dat de gemeenteraad dat in een motie vastlegt, betwijfelt ze.