24 mei 2008

PvdA: hard optreden bij overlast

AMSTERDAM – De PvdA wil met spijkerhard optreden (zero tolerance) en extra cameratoezicht drugsoverlast en andere vormen van overlast te lijf gaan.

Dat stelt voorzitter Manon van der Garde van de gemeenteraadsfractie voor.

Van der Garde vindt dat jongeren die voor de eerste of tweede keer in de fout gaan, van acht uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds begeleid moeten worden. ”Totdat ze gaan slapen. Voor die jongeren is het ontzettend lastig niet terug te vallen in hun oude gedrag,” aldus Van der Garde.

Een vaste begeleider moet hen helpen hun leven opnieuw op te bouwen. ”Ik ben misschien goedgelovig, maar het zijn op zich altijd goede jongens. Maar je moet er snel bij zijn als het misgaat.”

Het stadsdeel moet de coördinatie van die begeleiding op zich nemen en verhinderen dat instanties langs elkaar heen werken. ”Dat is verschrikkelijk. Kijk maar naar het verhaal in Het Parool vorige week, toen die jongen werd vrijgelaten die een meisje had bedreigd, en niemand ervan op de hoogte was.”

In wijken met veel drugsoverlast, zoals de Transvaalbuurt, de omgeving van het Javaplein en delen van het centrum en Zuidoost, moet de politie alle overtredingen van drugsgebruikers beboeten. Volgens Van der Garde gebeurt dat nu onvoldoende. Soms worden zaken volgens haar veel te lang op hun beloop gelaten, hoewel dat officieel niet de bedoeling is. ”Ik sprak iemand die in een huis woont met een etage waar al vijf jaar gedeald wordt. De politie zei dat er niets tegen gedaan kon worden, omdat eerst de dealer op heterdaad moest worden betrapt.”

Het Openbaar Ministerie moet bij drugsoverlast en drugshandel altijd snel tot vervolging overgaan, vindt Van der Garde.