10 maart 2009

PvdA fractie wil participatiefonds voor de woningbouw

De PvdA Amsterdam vindt dat Amsterdam met een participatiefonds voor de woningbouw moet komen. Ontwikkelaars die in deze tijd van economische crisis geen afzetmarkt vinden voor geplande koopwoningen kunnen die omzetten naar huurwoningen. Door middel van het fonds zal de overheid participeren in het project, tot de woning wél verkocht is.

Hetti Willemse: “Er bestaat een reële kans dat de woningbouwproductie in Amsterdam dit jaar ernstig inzakt. Dat is slecht voor de doorstroming op de Amsterdamse woningmarkt en slecht voor de vaak complexe stedelijke vernieuwingsprojecten waar koopwoningen de motor van zijn. Maar ook maken wij ons zorgen over een dreigend gebrek aan kwaliteit, een mooi ontwerp of bijvoorbeeld duurzaam materiaalgebruik. Ik zeg dan ook: Geen crisisbouw in tijden van bouwcrisis!”

De stagnatie in de woningbouw begint als de voorverkooppercentages aan toekomstige eigenaren niet worden gehaald. De vraag naar koopwoningen is gezakt, maar die naar huurwoningen is juist toegenomen. Amsterdam blijft een krappe woningmarkt dus zullen huurders op termijn weer willen kopen.

Michiel Mulder: “Een participatiefonds kan door middel van een grondprijsfaciliteit. We rekenen dan met een lagere grondprijs als koopwoningen naar huurwoningen worden omgezet. Dat doen we om de ontwikkelaar een zetje in de rug te geven; huurwoningen brengen in de eerste instantie natuurlijk minder op. Op het moment dat de woning verkocht wordt, dan betaalt de ontwikkelaar alsnog het verschil in grondprijs terug.

Klik hier voor het bericht in Het Parool.