15 januari 2009

PvdA-fractie De Baarsjes geschokt door personeelsadvertenties Youth for Christ

De PvdA-fractie in de Baarsjes is geschokt door de personeelsadvertenties voor jongerenwerk die Youth for Christ op haar eigen website heeft gezet. Youth for Christ is snel haar laatste restje geloofwaardigheid aan het verspelen.

Martijn de Keizer, fractievoorzitter van de PvdA Amsterdam de Baarsjes: "Het eerste dat wij van het nieuwe jongerenwerk in de Baarsjes zien, zijn personeelsadvertenties waarin de organisatie jongerenwerkers werft die jongeren toeleiden naar God en bovendien zelf actief christen moeten zijn. Dat is geen jongerenwerk dat wij in de Baarsjes willen zien en het is tegen alle afspraken in die er zijn gemaakt met Youth for Christ. Youth for Christ is heel snel het laatste restje geloofwaardigheid aan het verspelen. Ik zie geen enkel teken dat ze ook echt neutraal jongerenwerk willen gaan uitvoeren."
De fractie praat maandag verder over eventuele consequenties, hieronder de schriftelijke vragen die de PvdA-fractie over de kwestie heeft gesteld.

1. Welke stappen zijn er nu al door Youth for Crhist genomen om te komen tot een aparte rechtspersoon die losstaat van het missiestement en de evangeliserende werkwijze van YfC en neutraal jongerenwerk garandeert, zowel in de uitvoering als in het aannamebeleid;
  2. Wat zijn de vorderingen betreffende de aparte website voor The Mall De Baarsjes waarop geen enkele actief danwel reactief evangeliserende informatie te vinden is;
  3. Welke stappen zijn er nu al ondernomen om eventuele belemmeringen op de website voor homoseksuelen, atheïsten en andersgelovigen om bij the Mall de Baarsjes te sollicteren te solliciteren;
  4. Hoe staat het met de vorming van een bestuur dat voor minimaal de helft bestaat uit personen die niet gelieerd zijn aan Youth for Christ;
  5. Hoe verhouden de vorderingen tot nu toe zich met de door het dagelijksbestuur gemaakte afspraken rondom de neutraliteit van het jongerenwerk;
  6. Wat heeft het dagelijks bestuur gedaan om te zorgen dat de punten uit deze motie zo spoedig mogelijk door YfC zouden worden uitgevoerd?