4 november 2010

PvdA en Groenlinks: Ook in Oost en West sociaal blijven bouwen

Namens de Pvda-fractie diende Michiel Mulder met GroenLinks een motie in over de bouw van sociale huurwoningen. Het college van B&W stelt voor om een deel van de geplande sociale huurwoningen in de stadsdelen Oost en West te schrappen. Met onze motie willen we voorkomen dat hierdoor onaanvaardbare gevolgen ontstaan op twee voor de PvdA belangrijke thema’s: de ongedeelde stad en de huisvesting van alle doelgroepen in de stad.

Ten eerste willen we zorgen dat de sociale huurwoningen die op korte termijn gereed zouden komen dat ook doen. De wachtlijsten zijn sterk gegroeid omdat de afgelopen jaren veel woningen zijn gesloopt. Een sociale huurwoning in de nieuwbouw is de meest effectieve manier om de wachtlijsten te laten dalen, want voor elke nieuwe sociale huurwoning komt er een vrij uit de bestaande voorraad door doorstroming.

Ten tweede willen we zorgen dat wijken gemengd blijven: wijken moeten toegankelijk zijn voor mensen uit alle inkomensgroepen. Daarom moeten er geen sociale huurwoningen uit plannen verdwijnen als hierdoor te weinig mensen met lage inkomens in de wijk kunnen wonen.

Ten derde willen we meer woningen voor mensen met een middeninkomen in de plannen waar de sociale huurwoningen geschrapt worden. Dit kunnen huurwoningen zijn of koopwoningen in maatschappelijke gebonden eigendom, een woonvorm waarbij de koper een korting krijg zodat ook mensen met een laag middeninkomen deze woning kunnen kopen.
Ten vierde willen we niet dat woningen geschrapt worden uit plannen in stedelijke vernieuwingsprojecten. Hiermee zorgen we ervoor dat mensen terug kunnen blijven keren in hun buurt en niet naar de andere kant van de stad hoeven te verhuizen als hun woning gesloopt wordt. Sociale nieuwbouw in de buurt geeft hen die kans en biedt daarbij meer kwaliteit, vooral voor grote gezinnen die, vaak jarenlang, te krap behuisd zijn geweest.

Door de economische crisis zijn de tekorten in het Vereveningsfonds (waaruit de stedelijke woningbouw betaald wordt) zo groot dat ook pijnlijke maatregelen onvermijdelijk zijn. Maar bij het verdelen van de pijn willen wij wel zorgen dat onze doelen overeind blijven: een ongedeelde stad en zoveel mogelijk bereiken voor de huisvestingswensen van alle Amsterdammers.