27 mei 2009

PvdA en GroenLinks herpakken regie op jeugdbeleid

Raadsleden Jesse Bos (PvdA) en Fenna Ulichki (GroenLinks) willen de regie herpakken voor de jeugd in Amsterdam.

De raadsleden Bos en Ulichki pleiten in hun raadsnotitie voor een centrale regie om de brij aan netwerken in het jeugdbeleid grondig te evalueren in de hele stad. Momenteel zijn er zoveel initiatieven en projecten dat er een blackbox is ontstaan. Oplossing is dat er basispakket tieners komt voor het jongerenwerk, sport en talentontwikkeling die wijkgericht is. Fenna Ulichki zegt “In de hele stad moet een structureel basisaanbod voor tieners komen, in plaats van het stapelen van allerlei tijdelijke projecten.” Ook een steuntje in de rug zoals extra huiswerkbegeleiding, mentoraten zal de tiener helpen om zelfredzamer te worden.

De regievoerder zou een stedelijk centrum voor jeugd en gezin moeten worden, dit is aansluitend op de ouder-kindcentra tot 12 jaar in stadsdelen. Prestatie afspraken maken met jeugdzorgaanbieders en Bureau Jeugdzorg (BJAA) door dit stedelijk centrum zou de toegankelijkheid tot de alledaagse voorzieningen voor tieners kunnen bevorderen. “Regie is cruciaal om het jongerenwerk te laten slagen en daarbij heeft de stad haar verplichting te nemen om alle tieners in Amsterdam gelijke kansen te geven” zegt Jesse Bos.

Hieronder vindt u het initiatiefvoorstel: