3 november 2009

PvdA conferentie: Zorgen om Mantelzorgers

De PvdA Amsterdam organiseert op 6 november een conferentie over de mantelzorg, waar de zorg om mantelzorgers centraal staat. Het zorgen voor een ander gaat vaak ten koste van de mantelzorger zelf. Daar wil de PvdA extra aandacht voor vragen. Op 10 november is de Dag van de Mantelzorgers.

Gemeenteraadslid Ria Logtenberg (PvdA) en deelraadslid Gerard Kosters (PvdA, deelraad Noord) willen de problemen met de mantelzorgers bespreken. Ria Logtenberg, fractiewoordvoerder Zorg: “Veel zorgtaken komen bij mensen in de naaste omgeving te liggen. Vooral bij langdurige zorg voor bijvoorbeeld een demente moeder of een gehandicapt kind, legt dat een zwaar beslag op hen.”

Speciale aandacht gaat uit naar jonge mantelzorgers: schoolgaande kinderen die voor een zieke ouder zorgen. Logtenberg: “Als de moeder ziek is en een kind dan de zorgtaken voor de moeder en de jongere kinderen op zich neemt, is het niet gek als het op school minder gaat. Belangrijk is dat scholen alert zijn en dit signaleren. En dat er externe zorg wordt georganiseerd als dat nodig is.”

Het probleem moet gedeeld worden. Het is niet van de mantelzorger alleen. Logtenberg: “Een werkgever wil misschien best sociaal zijn, maar zijn zaak moet ook blijven draaien. Een school wil best begrip tonen, maar de lessen moeten wel gevolgd worden. Wij willen graag dat het probleem over en weer bespreekbaar wordt en kijken wat wij vanuit de politiek kunnen doen.”

Behalve voor jonge mantelzorgers is er aandacht voor werkende mantelzorgers en kleine ondernemers en voor mantelzorgers van psychiatrische cliënten.

De bijeenkomst vindt plaats op 6 november, in het Mozeshuis, Waterlooplein 205, Amsterdam. Tijd: 13-17 uur. Toegang gratis.