31 augustus 2009

PvdA bezorgd over vermenging jongerencultuur & criminaliteit in Zuidoost

De Amsterdamse politie schiet tekort in haar aanpak om het aantal schietincidenten in Zuidoost te verminderen. Die kritiek levert Manon van der Garde, fractievoorzitter van de PvdA.

"De maatregelen van de politie zijn gericht op voorkomen van schietincidenten en escalatie van geweld, op het voorkomen van kortetermijnproblemen", zegt de lerares op een middelbare school in de Bijlmermeer. Afgelopen zon-dag kondigde korpschef Bernard Welten in deze krant harde maatregelen aan om het aantal incidenten in Zuidoost te verminderen. Alleen al dit jaar hebben er daar in totaal 21 vuurwapenincidenten plaatsgevonden, waarvan 14 in de afge-lopen drie maanden. Daarbij vielen twee dodelijke slachtoffers.

Gisteren is het straatgeweld besproken in een gemeenteraadscommissie met burgemeester Job Cohen. "Het lijkt er-op dat Welten weet waarover hij praat. Het is verontrustend als je leest wat hij zegt. We vragen om extra inzet. De oor-zaak van het probleem moeten we aanpakken", stelt Van der Garde. Eén van de problemen die in de Bijlmer spelen, is volgens de PvdA-politica "de redelijk naadloze overgang van jongerencultuur en rap richting een criminele infrastructuur".

Ze wijst daarbij op platenlabel Green Gang Records, dat verbonden is aan de Hopi Boys, een bende met zeer ge-welddadige kenmerken. "Over deze bende is al vaker in de raad gesproken. De verbondenheid, de muziek en de schiet-partijen worden vrijelijk besproken op diverse fora op internet."

De Hopi Boys bestaat uit een groep voormalige probleemjongeren die de zware criminaliteit is ingedoken. Ze zijn vernoemd naar de H-buurt in de Bijlmer. Het Hyves-profiel van de Hopi Boys heeft inmiddels meer dan vijftienhonderd leden. "Deze signalen wijzen op de opbouw van een alternatieve jongerencultuur die sterk is gelinkt aan criminaliteit en verheerlijking van geweld. Nog even afgezien van de teksten in de muziek, is de verwevenheid tussen een criminele groep, een platenlabel en jongeren zorgwekkend."