9 september 2009

PvdA betreurt vertraging besluitvorming terrassenbeleid

De PvdA had vandaag graag het terrassenbeleid besproken in de gemeenteraad. Het doel was om in de gemeenteraad vandaag nog te laten besluiten over het staan drinken. Helaas hebben andere partijen daar een stokje voor gestoken, door te bepleiten dat het onderwerp niet zou voldoen aan de eisen die aan een ‘actualiteit’ gesteld worden. Aldus is het raadsstuk dat de PvdA had ingediend op procedurele wijze van de agenda verdwenen. Een gemiste kans voor de Amsterdammers, die in onze ogen meer gebaat zijn bij snelle duidelijkheid over dit onderwerp.

Er is deze zomer veel gesproken over het staand drinken op terrassen. De actiegroep Ai Amsterdam vroeg aandacht voor de kwestie, onder andere door een protestactie op de Noordermarkt. Ook het rookverbod in de horeca heeft voor een nieuwe situatie gezorgd. In de zomer hebben burgemeester Cohen en de stadsdeelvoorzitter Iping aangegeven de situatie van het staand drinken te gedogen. Een gedoogsituatie kan echter leiden tot onduidelijkheden bij de handhaving. Hoewel de PvdA uiteraard blij is dat de Amsterdammer weer staand kan drinken, is het in onze optiek van belang dat de gemeenteraad zich zo snel mogelijk uitspreekt over de kwestie en het college een richting meegeeft aangaande de te wijzigen APV. Dat maakt de kwestie volgens ons actueel voor de raad.

De PvdA hecht aan zorgvuldigheid en een goede combinatie tussen wonen, werken en uitgaan in onze prachtige binnenstad. Vandaar dat wij ten eerste graag een bijdrage wil leveren in het proces te komen tot mooie terrassen, waar ook kan worden gestaan, zonder dat dit leidt tot verkeersopstoppingen, ontoegankelijkheid van de openbare ruimte voor Amsterdammers die slecht ter been zijn en grote mate van geluidsoverlast voor de bewoners. Een goede handhaving is gebaat bij een duidelijke positionering van de raad in deze. Onze conclusie is dat het al of niet staand bier drinken geen bepalende rol speelt als het gaat om de menging van de verschillende functies in de binnenstad. Onze conclusie is dan ook dat het staan op terrassen niet zou moeten worden verboden.

Daarom hadden wij vandaag graag de raad de uitspraak voorgelegd dat er een gewijzigde APV moet komen, waarin staand consumeren op een terras mogelijk wordt gemaakt, waarbij rekening wordt gehouden met het tegengaan van overlast. Ook wilden wij het college vragen de effecten van deze wijziging in de APV en de invoering van het rookverbod in de horeca op de overlast en de handhaving in kaart te brengen.

De PvdA zal zich nu beraden op een ander raadsinstrument waarmee wij dit verzoek ook officieel bij het college zullen indienen.