PvdA Amsterdam ZO wil Cliëntenraden in Welzijnorganisaties
Fractie PvdA Zuidoost eist van Welzijnorganisaties Cliëntenraden
Bij de handeling van het programma Welzijn en Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Zuidoost 2008 – 2010 heeft de PvdA-fractie een motie ingediend, die inhoudt dat organisaties voor Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening de aanwezigheid van een cliëntenraad verplicht is om voor subsidie of deelname aan aanbestedingen in aanmerking te komen. Gestart wordt met de grotere organisaties. Zodra duidelijk wordt dat de landelijke ondersteuning vanuit de koepelorganisaties Maatschappelijke Ondersteuning (MO groep) en het Landelijk Overleg Cliëntenraden (LOC) ook bruikbaar is voor de kleinere organisaties zal deze eis ook voor de kleinere organisaties moeten gaan gelden.
Een tweede motie was eveneens gericht op het vergroten van de invloed van de cliënt. Deze motie verplicht de grotere WMO gefinancierde organisaties Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening het periodiek realiseren van Klant Tevredenheid Onderzoeken. Beide moties zijn met uitzondering van de SP en Groep Schaaf door de raad aangenomen.
De WMO, Medezeggenschap en cliëntenparticipatie
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vormt de basis van het welzijnsbeleid. De komende jaren zullen delen vanuit de AWBZ (de Zorgwet) naar de WMO worden overgeheveld. Belangrijkste toevoeging op dit moment is de huishoudelijke verzorging. Deze wet, ingegaan op 1 januari 2007, spreekt niet alleen de burger op zijn/haar eigen verantwoordelijkheid aan, maar biedt die zelfde burger ook de ruimte om invloed uit te oefenen op welzijn- en zorgvoorzieningen. Zo verplicht de WMO organisaties, die via deze wet gefinancierd worden, tot het organiseren van inspraak van cliënten via cliëntenraden.
Organisaties in de sector Welzijn en maatschappelijke Dienstverlening
Uit onderzoek van de faculteit Sociologie van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat men in deze sector erg worstelt met het vormgeven van deze wettelijke plicht. De situatie in Zuidoost is niet veel anders.Naar schatting van het Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC) heeft maar 5 procent van de organisaties in de sector Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening een cliëntenraad. Aanleiding voor de MO groep (brancheorganisatie voor welzijn en maatschappelijke dienstverlening) om samen met het LOC modellen te ontwikkelen waarmee welzijn- en maatschappelijke dienstverleningorganisaties en cliëntenraden de medezeggenschap van cliënten die vorm kunnen geven die het beste aansluit bij de eigen situatie. De PvdA fractie vindt cliëntparticipatie een belangrijk aandachtspunt en zal de ontwikkeling blijven monitoren.
Michel Idsinga