25 juni 2009

PvdA: Amsterdam moet internationale stad blijven

PvdA raadsleden Frank de Wolf en Hetti Willemse hebben deze week schriftelijke vragen gesteld over het imago van Amsterdam als internationale vestigingsplaats. De PvdA gemeenteraadsfractie ontvangt de laatste tijd signalen dat het imago van Amsterdam als populaire internationale vestigingsplaats onder druk staat.

Willemse: ‘In de krant lees ik steeds vaker ingezonden brieven van mensen die na tientallen jaren in Amsterdam gewoond en gewerkt te hebben, moeten inburgeren. De inburgeringsverplichting en de daarmee samenhangende voorwaarden lijken te strikt te worden toegepast. Dat is jammer, want Amsterdam moet de uitstraling van internationale vestigingsplaats behouden, en zich ook op die manier profileren.’

De PvdA vindt het belangrijk dat Amsterdam zijn positie als internationale vestigingsstad behoudt en versterkt. Het gemeentelijke programma Topstad heeft hier een bijzonder positieve invloed op en het zou jammer zijn als inburgeringsregels te bureaucratisch worden toegepast en het Amsterdamse vestigingsklimaat voor expats daarmee in de weg staan.

De PvdA wil van het College van B&W weten of de inburgeringsverplichting nadelige gevolgen heeft voor het internationale zakenleven in Amsterdam en of het imago van de stad daar onder lijdt. Verder willen Willemse en De Wolf weten of het College bereid is de uitvoering zodanig aan te passen, opdat Amsterdam aantrekkelijk blijft voor expats, internationale organisaties en bedrijven.

De Wolf: ‘Expats en kenniswerkers zijn heel belangrijk voor een stad als Amsterdam. Ze dragen bij aan het internationale karakter van de stad en hebben ook economische meerwaarde. Exacte cijfers over het aantal expats in Amsterdam zijn echter nergens voorhanden. We willen daarom dat de Dienst Onderzoek & Statistiek van de gemeente Amsterdam in hun jaarlijkse publicatie van Kerncijfers Amsterdam ook aandacht besteedt aan deze groep.’

Onderstaand vindt u de schriftelijke vragen: