1 februari 2011

‘Prijslijstverbod’ Jordaan schiet door

De Tweede Tuindwarsstraat is een van de leukste straten in het centrum. Een plek waar iedereen graag komt, bewoners en toeristen. Dat vereist wel dat het stadsdeel ondernemers enige vrijheid gunt.

Natuurlijk zijn er regels nodig om ervoor te zorgen dat iedereen de stad ook leuk blijft vinden. Inderdaad, de deelraad van stadsdeel Centrum heeft regels vastgesteld waarin staat hoe wij willen dat de openbare ruimte eruit ziet. Geen rommel, vrije doorgang voor iedereen. Maar dat betekent niet dat met oogkleppen op gehandhaafd moet worden. Dat was nooit de bedoeling van onze regels.

In de Tweede Tuindwarsstraat heeft een aantal ondernemers prijslijsten achter de ramen, sommigen hebben gevelbanken of een plek in hun zaak waar iets genuttigd kan worden. Wat ons betreft, moet dat kunnen. Niemand heeft er namelijk last van. Ja, de straatjes in de Jordaan zijn erg smal en ja, het is soms lastig om er te lopen. Maar het mooie is ook dat juist in deze straat iedereen naast elkaar en met elkaar gebruik maakt van de stoep en de weg. Dat was zo en wat de PvdA betreft, blijft dat ook zo.