10 maart 2008

Preadvies Schuldpreventie Jongeren

Enige tijd geleden dienden PvdA raadsleden Yman Mahrach en Derya Kaplan de notitie Schuldpreventie jongeren in. In deze notitie wordt gewezen op het belang om jongeren vroegtijdig bewust te maken van de impact die schulden kunnen hebben op hun leven en toekomst. Inmiddels is het advies van het college naar aanleiding van deze notitie behandeld in de raadscommissie.

Zoals aangegeven in de PvdA notitie “Schuldpreventie Jongeren” zijn jongeren een kwetsbare groep. Omgaan met geld is een vaardigheid die lang niet alle jongeren van huis uit meekrijgen. Dit terwijl de verleidingen waar ook jongeren aan bloot staan groot zijn. Uit het eigen onderzoek – maar ook uit andere onderzoeken – blijkt dat er sprake is van een groeiende groep jongeren onder de 25 jaar met problematische schulden. De notitie van Mahrach en Kaplan vraagt het college om betere budgetbegeleiding en hulpverlening om schulden op te lossen of beheersbaar te maken.

Mahrach: “Ik ben zeer blij te horen dat het college deze problematiek zo voortvarend oppakt. Verschillende basisscholen zijn met een pilot gestart die gericht is op het voorkomen van problematische schulden. Ook kunnen jongeren met problematische schulden die in een re-integratietraject zitten binnenkort een beroep doen op een stimuleringspremie. De premie draagt bij aan het beheersbaar maken van de schulden, het aflossen van de meest bedreigende schulden zoals boetes en het voorkomen van bedreigende incassoprocedures.”

Klik hier voor het preadvies, en hier voor de notitie.

Jan-Willem Hinskens