26 april 2007

Prachtwijk mag niet afglijden tot probleemwijk

Verslag openlucht spreekuur in de Amsterdamse Poort, zaterdag 21 april 2007
De zon schijnt boven Amsterdam Zuidoost. Diverse leden van de fractie PvdA Zuidoost zijn voor het maandelijkse openlucht spreekuur aanwezig in de Amsterdamse Poort. Het is niet alleen de zon die een zonnig beeld van het winkelcentrum en geheel Zuidoost geeft maar ook de reacties van de mensen.
In het algemeen horen we enthousiaste reacties over de vernieuwing van de openbare ruimte van het winkelcentrum. Een van de winkelende passanten echter meldt het geldverspilling te vinden en stelt het winkelcentrum al heel mooi en gezellig genoeg te vinden.
Natuurlijk worden naast de positieve geluiden ook “klachten/wensen” gehoord. Zoals:
• Het gemis van een fietsenstalling. Men vindt het angstig de fiets onbewaakt, maar wel op slot, tijdens het winkelen achter te laten;
• Kritiek op het kappen van bomen. Hier zijn al vragen door de PvdA aan de portefeuillehouder gesteld. Het antwoord hield in dat de bomen een te slechte condities hebben om verplaatst te worden. Er komen in ieder geval weer bomen voor terug;
• Gemis aan bankjes;
• Hoge mutatiegraad met een toename van veelal goedkopere zaken (outlets);
• Tekort aan kwaliteitszaken;
• Groot gemis aan een ijzerwarenhandel;
• De hoge parkeerkosten (veel gehoorde klacht);
• Zwerfvuil en het onderhoud;
• Groepen die rond “rondhangen”. Van ouderen bij de Vomar en jongeren die reageren naar het winkelend publiek tot bedelaars bij de parkeergarages.

De laatste klachten komen ook weer terug als we praten over de woonomgeving. Maar ook hier enthousiaste geluiden m.n. over de woningen en woonomgeving, de ruimte en het groen. M.b.t. zaken als zwerfvuil/vervuiling en overlast wordt door menig geïnterviewde aangegeven dat men van instanties als politie, stadsdeel en woningcorporaties meer op handhaving gerichte acties verwacht. Een van de geïnterviewde gaf ons een duidelijke boodschap mee: “Laten we voorkomen dat deze prachtwijk afglijdt tot probleemwijk”. Een serieuze waarschuwing die ons verplicht antwoord te vinden op vragen als: in hoeverre kunnen/dienen we de oplossing te zoeken in strengere handhaving en/of hoe bevorderen we dat bewoners de geformuleerde omgangregels ook daadwerkelijk zich eigen maken etc. etc.

Michel Idsinga