22 maart 2007

Postzegelpark en bloemenstelers

Gisteren (16 maart) was ik met ons stadsdeelraadslid in Noord, Anja Wiers, op bezoek bij een postzegelpark. Huh? Ja, een postzegelpark.

Een postzegelpark is een klein parkje in de stad. Die kleine parkjes zijn belangrijk in de buurt. Aandacht is nodig voor de kleine schaal waarop de stad beleefd wordt, niet alleen voor de megaprojecten.

Onze raadsfractie had hierover een notitie geschreven en een mevrouw in Amsterdam-Noord had dit in de Telegraaf gelezen. Daarom belde ze me om het postzegelpark te laten zien, want ze vond niet dat alles goed ging.

Zo werd het postzegelpark niet gebruikt door gemoedelijke bejaarden en gezellig spelende kinderen, maar met name door hangjongeren. Het park zelf was vrij origineel, met een ecologische structuur, hetgeen een stukje ruigheid van natuur moest brengen, met een drassige oever en een alleraardigst heuveltje met keien. Alleen werd het heuveltje door de hangjongeren dankbaar gebruikt om overheen te crossen met hun brommertjes.

En het parkje werd niet opgeruimd. Er lagen heel veel glasscherven en weggegooide blikjes, flesjes en bananen schillen, en rommel op de mooie drassige oever. Opvallend is dat de mevrouw zei dat er al twaalf jaar niet geveegd is, terwijl het stadsdeel meent dat er wel geveegd wordt. Het lijkt wel alsof er eenvoudigweg iets niet klopt in het beheerplan. Het frappante is dat overigens wel de knotwilgen worden gesnoeid, en op het pleintje bij het parkje zijn onlangs mooie planten geplaatst.

Wel schokkend aan het verhaal vond ik het volgende. Het is blijkbaar gebruik in Amsterdam dat mensen elkaars bloemen en planten stelen, ook de gemeentelijke bloemen en planten. De net geplaatste opkruipers waren alweer weggehaald, door… door wie?

Onze collega in de stadsdeelraad zal het tekort schietende vegen aankaarten en in de centrale raad zal ik ook met onze woordvoerder groenen en veiligheid om de specifieke problemen in dit postzegelpark trachten van een oplossing te voorzien. En wat is het antwoord van de maatschappij op bloemenstelers? Hoe maakt men van een bloemensteler een bloementeler?