14 september 2010

Politiek Jongerencafé 3 september

Zuidoost is een plek waar jongeren zich thuis voelen. Het negatieve imago sluit niet aan bij hun belevingswereld. Op Zuidoost kun je trots zijn. Jongeren voelen zich ook vaak apart gezet en gecontroleerd. Een voorbeeld is preventief fouilleren. Dat voelt als een vernedering, alsof je behoort tot een groep die niet deugt.
Veel goed bedoelde maatregelen komen van buitenaf. Ze landen niet in de wereld van de jongeren zelf. Zonder hun medewerking zal echter geen enkel initiatief slagen. Jongeren willen benaderd worden als partners. Ze willen vertrouwen krijgen. Jeugdhulp, schoolbegeleiding, jongerenwerk, enz. zijn te bureaucratisch om echt een steunpunt te vormen. Procedures duren lang, oplossingen komen laat. Er wordt niet snel en adequaat gereageerd.

Veel jongeren zijn actief met rappen. Dat is een prachtige manier om gevoelens onder woorden te brengen. Zuidoost heeft de potentie een vooraanstaand platform te worden. Diezelfde jongeren moeten ook succesvol zijn op school en een baan vinden. Er moet nog veel geïnvesteerd worden om hen aansluiting te laten vinden. De sleutel is: vertrouw op eigen kracht, wees inventief, laat je niet in een slachtofferrol duwen.
Positief denken, ook al loop je tegen weerstanden aan. Vanuit dit uitgangspunt moet het gesprek voortgezet worden. Het doel is allianties te smeden van politici, veldwerkers en jongeren. Benader jongeren via sleutelfiguren. Mond-op-mond reclame doet het nog steeds het best. En vooral ook: trek met hen op, wees aanwezig, niet alleen als er een brandje geblust moet worden.

Dit was daarom slechts een eerste aflevering in een reeks gesprekken tussen onze politci en bestuurders en jongeren uit Zuidoost. Er is nog zoveel te bespreken.

Jaap de Visser,
5 september 2010.